Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019
Σάββατο 27 Ιουλίου 2019
ΤΟ ΑΣΤΕΙΡΕΥΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
Αμαρτία είναι η απουσία από το παρόν.Το αστείρευτο ποτάμι που αρδεύει τα μέσα μας.Το ποτάμι αυτό ανεβαίνει πολλές φορές ίσαμε το στόμα,αλλά διστάζεις να μιλήσεις γιατί σου φαίνεται ότι θα εκπνεύσεις.Τόσο στενά μένουμε συνδεδεμένοι στα εφήμερα μορφώματα.Τόσο περισσότερο προσέχουμε τα σκουπίδια και απορρίμματα αντίς για το νερό.Απάνω όμως στο πρόσωπο του νερού εφάπτεται το πνεύμα της αληθείας το ζωοποιό.
Άλλο πρέπει να είναι το νόημα της ζωής απ' αυτό που ονομάζουμε αυτοσυντήρηση
ΝΙΚΟΣ Γ.ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ
Από το περιοδικό Ίνδικτος,τεύχος 18,Μάιος 2004
Σάββατο 20 Ιουλίου 2019
Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019
ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΜΠΡΑΓΜΑΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Να είναι ενδογενής ιδιότητα
του αντικειμένου
το ότι "εμφανίζεται",
δηλαδή το ότι είναι αντιληπτό;
ή είναι εξελικτικά αποκτημένη,
στο μάκρος του χρόνου,
ικανότητα του ανθρώπου
να αντιλαμβάνεται επιλεκτικώς
οντότητες του εμπράγματου κόσμου;
του αντικειμένου
το ότι "εμφανίζεται",
δηλαδή το ότι είναι αντιληπτό;
ή είναι εξελικτικά αποκτημένη,
στο μάκρος του χρόνου,
ικανότητα του ανθρώπου
να αντιλαμβάνεται επιλεκτικώς
οντότητες του εμπράγματου κόσμου;
ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
Τετάρτη 17 Ιουλίου 2019
ΣΥΝΕΧΗΣ ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Μάρτυς στις τάδε του μηνός,
υπερβαίνουσα τα επίπονα ζώντας με κραυγές,
εκεί που δίχως λόγο δεν υπερνικάμε την απόγνωση,
φωνάζοντας:
επώδυνων πειρασμών ελευθέρωσον Κύριε,
ελπίζουμε να εισακούσει η οσία,
συνεχής ροή ειδήσεων,σκέψεων,
φωτοτυπίες ερριμένες με υπερβολική ατεχνία,
λεπτά κλήσεως συνολικά 156,από κάτω ξαστεριά,30 βαθμοί,
σε χαρτάκι:evaporator cooler and anodes
υπερβαίνουσα τα επίπονα ζώντας με κραυγές,
εκεί που δίχως λόγο δεν υπερνικάμε την απόγνωση,
φωνάζοντας:
επώδυνων πειρασμών ελευθέρωσον Κύριε,
ελπίζουμε να εισακούσει η οσία,
συνεχής ροή ειδήσεων,σκέψεων,
φωτοτυπίες ερριμένες με υπερβολική ατεχνία,
λεπτά κλήσεως συνολικά 156,από κάτω ξαστεριά,30 βαθμοί,
σε χαρτάκι:evaporator cooler and anodes
Πέμπτη 4 Ιουλίου 2019
ΤΟ ΠΕΡΙΔΕΡΑΙΟ ΤΗΣ ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ
Το σημάδι πού δίνει μορφή και χαρακτηρίζει το πρόσωπο,τόν ποιητή,την ζωή,δεν εἶναι παρά ἡ ἁλμύρα πού τίς ἣσυχες μέρες στεγνώνει στον ἣλιο κρυσταλλώνοντας το ἀλάτι στις σχισμές τῶν βράχων,ὑπομνήσκοντας τίς ἂλλες μέρες τίς μέρες τῆς τρικυμίας.Τῆς τρικυμίας που σχηματίζει στην ἀκτή μια γραμμή,ἓνα σχέδιο ἀπό φύκια,κοχύλια και σκουπίδια πού ἡ θάλασσα ἀπιθώνει στη δημιουργική της ὁρμή,ἀπό τά σπλάγχνα της φέρνοντας στον ἀέρα και στον ἀφρό το θησαυρό μιᾶς ζωῆς πού πλάθεται μέσα της.Τ’ἀποκυήματα αὐτῆς τῆς ζωῆς στεγνώνουν στον ἢλιο σχηματίζοντας αὐτό πού ἀργότερα ἀποκαλοῦν το περιδέραιο τῆς τρικυμίας.Ἓνας ἀκανόνιστος σχηματισμός πού λάμπει σκοτεινός στον ἣλιο,ἀφοῦ πῆρε μορφή ἀπ’ τά κύματα..Σ’ αὐτόν «τελειώνουν τά ἒργα τῆς θάλασσας».Σ’ αὐτό το περιδέραιο ἀπό γυαλιά κατεργασμένα στα κύματα,ξύλα γλυμένα ἀπ’ το νερό,φύλλα ἀπό σκουριασμένο τενεκέ,ἀσβεστόλιθους πού γέννησε ὁ βυθός,και στο ἀλάτι πού ἀσημίζει στους βράχους φανερώνεται το ἒργο ὂντας ἓτοιμο με τον πρῶτο καιρό να πάρει πάλι τούς δρόμους τῆς θάλασσας,να ἑνωθεῖ με το νερό και να διαλυθεῖ ἀθέατο στη μήτρα του με τον ἲδιο τρόπο πού λαμπυρίζει στον ἣλιο,χρυσάφι μές στην ἂμμο ἢ σπινθήρας λευκός τῆς ζωῆς τοῦ βράχου.Κί εἶναι αὐτό το σημάδι μιᾶς στιγμῆς πού ἒφτασε,με τη βοήθεια τοῦ ἁλατιοῦ,στον ἀφρό και στο φῶς,και ὃταν σήμανε ἡ ὣρα ποντίστηκε πάλι πίσω στο βυθό,συνιστώντας αὐτό το ἲδιο πλέον ἃλας,τῆς ζωῆς,το ἁλάτι και την ἁλμύρα τῆς θάλασσας.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ
Πέμπτη 27 Ιουνίου 2019
Τετάρτη 19 Ιουνίου 2019
ΜΑΤΑΙΟΔΟΞΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΩΝ
Τόσο εκκωφαντικό το ρεύμα της ζωής,
καθώς προς την θάλασσα
ρέει και χάνεται σε ορισμούς
και άλλες ανέχειες.
Όμως δεν σκαμπάζει το άτιμο από φράγματα,
ούτε στρίβει στις αναποδιές,
"θέλω να φτάσω,
θέλει δεν θέλει
η ματαιοδοξία των παραπτωμάτων"
και ο θάνατος μακρινός θεατής
ως άλλοτε,
πυρωμένη,
άλογη φθορά.
καθώς προς την θάλασσα
ρέει και χάνεται σε ορισμούς
και άλλες ανέχειες.
Όμως δεν σκαμπάζει το άτιμο από φράγματα,
ούτε στρίβει στις αναποδιές,
"θέλω να φτάσω,
θέλει δεν θέλει
η ματαιοδοξία των παραπτωμάτων"
και ο θάνατος μακρινός θεατής
ως άλλοτε,
πυρωμένη,
άλογη φθορά.
Κυριακή 16 Ιουνίου 2019
ΕΚΠΛΗΞΗ
βιολογικό σύνδρομο ποιάς κατάστασης του υποκειμένου να είναι η Ποίηση;
ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
Ώσπου
μια μέρα
όλη η βιολογία
στην ισορροπία της
μαθημένη σε κουτάκια
και στην διαβαθμισμένη επιβίωση
δεν θ' αντέξει στην έκπληξη
Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019
ΘΝΗΣΙΓΕΝΗ ΑΣΤΡΑ
Τί μένει,
τί έπεται ,
τι αστράφτει στο λίγο φως,
ποιας πύλης το μυστικό κλειδί
κρατάμε
είναι η σάρκα κραταιή
έτοιμη ν' αντέξει
την καύση του χρόνου
νά:
ν' ανταποκριθεί στο βάρος της επόμενης συμφοράς
μονάχη
την κρύα σύμπτυξη
στο θολό αντιφέγγισμα
στο αιώνιο σχεδόν
ύδωρ
θα έχει επαρκή ύπαρξη
υποθέτω
τί έπεται ,
τι αστράφτει στο λίγο φως,
ποιας πύλης το μυστικό κλειδί
κρατάμε
είναι η σάρκα κραταιή
έτοιμη ν' αντέξει
την καύση του χρόνου
νά:
ν' ανταποκριθεί στο βάρος της επόμενης συμφοράς
μονάχη
την κρύα σύμπτυξη
στο θολό αντιφέγγισμα
στο αιώνιο σχεδόν
ύδωρ
θα έχει επαρκή ύπαρξη
υποθέτω
Τρίτη 11 Ιουνίου 2019
ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΛΑΜΠΡΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Έχουμε αποτύχει παντελώς στον τρόπο μας να δρούμε,να σκεφτόμαστε,να φανταζόμαστε,και ακόμα και στις άθλιες προσπάθειές μας να κατανοήσουμε τους λόγους αυτής της αποτυχίας.Έχουμε ξεπουλήσει τον Κύριό μας,έχουμε χάσει τον σεβασμό στην ιεραρχία και την αξιοπρέπεια,έχουμε αφήσει να σβήσει η ευγενής ψευδαίσθηση που μας προέτρεπε να αναμετριόμαστε συνεχώς με την κλίμακα των δέκα εντολών...,έχουμε αποτύχει οικτρά,έχουμε αποτύχει μέσα σ' αυτό το σύμπαν όπου πιθανόν δεν έχουμε και πολλά να κάνουμε.
Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019
ΑΡΑΙΩΜΕΝΗ ΑΓΝΟΙΑ
Ω έλα να δεις
τί σκοτάδι στο λευκό
που να θαμάξεις
ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
Θεριεύουν τα απομεινάρια
όγκοι απύθμενου θανάτου
και πέρα στο φως
βουρλίζεται ένα σκότος ανήμερο
περπάτημα στην υγρή απόγνωση
α!κίβδυλα λόγια
κρέμεσαι σ' αλυσίδες
αιωρούμενη ποίηση
πάνω στην άβυσσο
Κυριακή 9 Ιουνίου 2019
Η ΕΚ ΝΕΟΥ ΤΗΡΗΘΕΙΣΑ ΥΠΟΣΧΕΣΗ
Γιάννη τί νέα απ' το σύμπαν;
Σκέψεις ανήμερες---------------
της νύχτας------------------------
αυτής της ατίθασης γραίας-----
του πρίν---------------------------
του αντίθετου της ροπής-------
αντίστροφα στα νερά-----------
μυθεύματα στρέφουν
το σκάφος
--------------------------------------
απήλαυσε δράκοντα--------------
Δευτέρα 20 Μαΐου 2019
Κυριακή 19 Μαΐου 2019
ΚΥΡΙΟΣ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ
Χαράματα φωτός
ἐπιτυγχάνει
νά πείσει
πώς ἀθώωσε
τή φωνή του
ἀπό τό σώμα,
κύριος τῶν αἰσθήσεων.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ
Σάββατο 18 Μαΐου 2019
Παρασκευή 17 Μαΐου 2019
Πέμπτη 16 Μαΐου 2019
ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΥΠΝΟΣ
Χυμένη η καρδιά στο θαυμαστό ηλιοβασίλεμα.
Πόσες φορές συλλογιστήκαμε τη νηνεμία
του πάθους και του πόνου μέσα μας;
Ω σοβαρά και ιδεώδη χρώματα!
Πέρα στη δύση έχουν λιώσει τα βουνά
μόλις που διαγράφονται στον καμβά του αέρα
και μονάχα οι αιθἐριες γραμμές τους βαυκαλίζονται
στο βεβαιότερο έρωτα της παρουσίας.
Ο πόνος απ' τη μεριά του είναι ήσυχος
κι ατάραχο το πάθος
οι φιόγκοι της φωτιάς στα ξύλα του χειμώνα.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ
(Από τα ''ΠΕΝΘΗΜΑΤΑ'',1969)
ΔΥΣΗ ΗΛΙΟΥ ΣΕ AIN SUKHNA |
Τετάρτη 15 Μαΐου 2019
ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Οι άνθρωποι πάντα ένιωθαν
ότι πρέπει να θυσιάσουν κάτι από αυτό που έχουν για να δείξουν την ευνοϊκή,την
καλή πλευρά του κόσμου.Για παράδειγμα,να θυσιάσουν κάτι προκειμένου να
αποδείξουν ότι ο «κόσμος» υπάρχει,προκειμένου να δείξουν πως δεν αλλοφρονούν από
το γεγονός ότι ο «κόσμος» δεν υπάρχει καθόλου.Οι αισθήσεις μας και οι εμπειρίες
μας που βασίζονται σε αυτή την
πεποίθηση,παρουσιάζουν μια μεταβλητή,αλλά ταυτόχρονα σταθερή εικόνα του
κόσμου,ακόμη και αν όλα τα κύτταρα μας γνωρίζουν ότι αυτός ο κόσμος είναι απλώς
μια εικόνα,ακόμη και αν δεν είναι εικόνα με τον τρόπο του Πλάτωνα ή του
σολιψισμού.Ἐτσι λοιπόν επειδή δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς την πεποίθηση ότι αυτό δεν είναι αλήθεια,πρέπει να
προσφέρουμε μια θυσία,μπορούμε να εξαναγκαστούμε να πιστέψουμε στην κοινή
λογική.Το ενοχλητικό είναι ότι το θύμα προσφέρεται από μόνο του.
LASLO KRASZHAHORKAI
συνέντευξη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ THΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 12.05.2019
Τρίτη 14 Μαΐου 2019
ΚΑΘΑΡΟ ΝΕΡΟ
Εἲχαμε βγεῖ στό δρόμο
(ἢ σ' ἓνα ξάγναντο;)
κι ὁ ὠκεανός μοῦ εἶπε:
--Ὑπάρχει ἓνας ὠκεανός,
πού λέγεται τίποτα.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ
νερό καθαρό
για να λυθούν εύκολα οι κάβοι
για ηρεμία στην ανάσα
είχα των Βαίων
δαφνόφυλλα
μαζι με την λίστα φαρμάκων
για βαριά κατάθλιψη και διπολικότητα
διέθετα σπόρους
χρονικότητας
για την έλλειψη ύπαρξης.
Δευτέρα 13 Μαΐου 2019
Κυριακή 12 Μαΐου 2019
ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΟΥ ΙΩΣΑΦΑΤ Β'
Και πές ότι ερήμην μας
δεν μας έβαλαν σε τούτη
την κοιλάδα
καταμεσής
--εμάς της ηδονής τους προύχοντες--
και ότι μας άφησαν
στο ανήλιαγο πρωινό
να μασουλάμε και να
φτύνουμε
απάρνηση
και διαλεχτά οράματα
Είμαι περίεργος να δω
που θα πετάξουμε
τα οξειδωτικά σπόρια
της εξωγήινης ακτινοβολίας
πως το μη μετρήσιμο
θ' αποδεχθεί τη σάρκα
στο σακάτικο σύμπαν
σχόλια στο ποίημα του Έκτωρα Κακνάβατου
https://maltandros.blogspot.com/2019/05/blog-post_55.html
πως το μη μετρήσιμο
θ' αποδεχθεί τη σάρκα
στο σακάτικο σύμπαν
σχόλια στο ποίημα του Έκτωρα Κακνάβατου
https://maltandros.blogspot.com/2019/05/blog-post_55.html
Σάββατο 11 Μαΐου 2019
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΑΝ.ΘΕΜΕΛΗ
ύψιλον/βιβλία 1991
Έφυγε νωρίς γιατί πάντα προηγείτο.
Έφυγε για να συναντήσει το φως της ερχόμενης χιλιετίας.
"Γιατί εμείς είμαστε με τη ζωή,έτσι δεν είναι;''μου είπε σε μια στιγμή.
''Και η Κόλαση,βλεπετε,είναι φλόγες,ο Παράδεισος είναι φως"
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ
ΑΘΗΝΑ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1990
Ξέρετε...
σ' όποιο σημείο
κι αν ανοίξετε
την Καινή Διαθήκη...
και πέντε αράδες να διαβάσετε
ηρεμεί η ψυχή.
Το έχω ζήσει κατ'επανάληψη:
άμα θέλω να ηρεμήσω
ανοίγω την Καινή Διαθήκη,
στην τύχη.
Ηρεμώ.
Ὀχι διότι είμαι εκνευρισμένος.
Ηρεμώ με την βαθύτερη πνευματική έννοια.
Νοιώθω ένα φώς.
Παρασκευή 10 Μαΐου 2019
ΠΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟ
ΝΙΚΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗ
ΠΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1970
Το πόσο διαφορετική εἶναι ἡ παραδοχή τῆς δυστυχίας δυνάμει τῆς ἀγάπης,δίδαξε στήν ἐποχή μας ὁ Ντοστογιέφσκη,καθιστώντας ἀπόλυτα συμπαθεῖς στὶς συνειδήσεις μας πλῆθος ἐξοφλημένων ὑπάρξεων.
Ὁ βιογράφος τοῦ Ὁσίου Ἀνδρέου διά Χριστόν σαλοῦ,κάτοχος τῶν διδαγμάτων τῆς ἐν Χριστῶ τῶ Θεῶ Ἐκκλησίας,τῆς ὁποίας ἧταν ὑπηρέτης ,ἀπό συμφώνου πρός τὸν μετέπειτα πατριάρχη Ἐπιφάνιο,προχωρεῖ πολύ πιό ἐπέκεινα τοῦ Ντοσκογιέφσκη στὴν καταξίωση τοῦ διαλυόμενου μέσα στὴ λήθη καὶ σκόρπιου στόν ἂνεμο ἀνθρώπου.Μὲ σοφή θρησκευτική τεκμηρίωση ἀποδεικνύει θεοφόρο τὴν ὑπόσταση τοῦ δυστυχοῦς,ποὺ ἐκεῖνος ἐνεστερνίσθη τὴν ἐξομολόγισή του.Σάν ἀλήθεια μετά τὴν ταύτιση τῆς μνήμης πρὸς τὴ λήθη,ὃ,τι μποροῦμε ὀρθά νὰ παραδεχτοῦμε ὡς συνέχεια,ἀποτελεῖ τὴ δυνατότητα θεοφορίας τοῦ δυστυχοῦς σώματος τῆς ὑποστάσεώς μας.
Πέμπτη 9 Μαΐου 2019
Τετάρτη 8 Μαΐου 2019
ΓΛΩΣΣΑ ΑΔΙΑΒΑΣΤΗ
Η ἀπόφαση τοῦ Κωνσταντίνου νά χωρίσει Ἀνατολή καί Δύση εἲτανε ὑποσυνείδητη καί μεταφυσική
Οἱ βυζαντινοί καλόγεροι καί ἀσκητές ἀπό δρόμους πού δέν καταλάβαιναν οἱ ἂλλοι
Πήρανε τό σῶμα τοῦ θεοῦ καί τό ξαπλώσανε πάνω στόν ἐπιτάφιο τῆς ζωῆς τους
Καί πίσω ἀπ' τά συντρίμια τῆς Ἑλλάδας τόν Ἑβραιοχριστιανισμό τά Ἑρμητικά καί τό πέταμα τοῦ Πλωτίνου
Για νά ξαναπιάσει τό σκοινί πού κρεμόταν ἀπό τόν οὐρανό μονάχα ἀφηρημένα
Δίχως τό καράβι τοῦ κόσμου νά ξανασκίσει τίς θάλασσες μέ τούς θεούς δεμένους στά πανιά του
Πιάσανε νά ζωγραφίζουν ἢ νά ἀνιστορᾶνε τό δικό τους τόν παντοκράτορα καί τους ἁγίους
Σὲ τρόπο ποὺ οἱ ἂλλοι λέγανε πὼς ἂν ξέρανε ἀνατομία καὶ προοπτικὴ θὰ κάνανε καλύτερα καὶ φυσικότερα
Ἑνὼ γιὰ τοὺς βυζαντινοὺς αὐτὰ εἲτανε ἂχρηστα ἐπειδὴ θέλανε νὰ ἀναπαραστήσουν μιὰ ὑπερφυσική ἀλήθεια ἢ ὁραμα
Καὶ ἡ φυσικὴ ἀνατομία καὶ προοπτικὴ τοὺς εἲταν ἐμπόδιο γιὰ νὰ ἀντιγράψουν τὴν ὑπερβατική φαντασία τους
Ποὺ ἒπρεπε νὰ τὸ κατανικήσουνε γιὰ νὰ κάνουν ἀληθινὰ θρησκευτικὴ τέχνη ὃπως τὴ βλέπουμε στοὺς βυζαντινοὺς
Καὶ κάθε μεγάλη τέχνη ποὺ ξέρουμε εἲναι θρησκευτικὴ γιατὶ ὃταν χάσει τὴ μεταφυσικὴ σημασία της
Ἀπομένει τέχνασμα ποιητικὸ ἢ αἰσθητικὴ ὃπως τὸ βλέπουμε καθαρὰ στοὺς σημερινοὺς
Ἐνὼ οἱ μαγικοὶ πολιτισμοὶ δὲν ἒχουνε σχεδὸν τίποτα σὲ ὁλόκληρο τὸν κύκλο τῆς καθημερινῆς διαδρομῆς τους
Ποὺ νὰ μὴν εἲναι ἱερὸ δηλαδὴ γραμμένο σὲ γλῶσσα ἀδιάβαστη σήμερα ποὺ τὴ βλέπουμε μόνο στὶς τέχνες τῶν χωρικῶν
Οἱ βυζαντινοί καλόγεροι καί ἀσκητές ἀπό δρόμους πού δέν καταλάβαιναν οἱ ἂλλοι
Πήρανε τό σῶμα τοῦ θεοῦ καί τό ξαπλώσανε πάνω στόν ἐπιτάφιο τῆς ζωῆς τους
Καί πίσω ἀπ' τά συντρίμια τῆς Ἑλλάδας τόν Ἑβραιοχριστιανισμό τά Ἑρμητικά καί τό πέταμα τοῦ Πλωτίνου
Για νά ξαναπιάσει τό σκοινί πού κρεμόταν ἀπό τόν οὐρανό μονάχα ἀφηρημένα
Δίχως τό καράβι τοῦ κόσμου νά ξανασκίσει τίς θάλασσες μέ τούς θεούς δεμένους στά πανιά του
Πιάσανε νά ζωγραφίζουν ἢ νά ἀνιστορᾶνε τό δικό τους τόν παντοκράτορα καί τους ἁγίους
Σὲ τρόπο ποὺ οἱ ἂλλοι λέγανε πὼς ἂν ξέρανε ἀνατομία καὶ προοπτικὴ θὰ κάνανε καλύτερα καὶ φυσικότερα
Ἑνὼ γιὰ τοὺς βυζαντινοὺς αὐτὰ εἲτανε ἂχρηστα ἐπειδὴ θέλανε νὰ ἀναπαραστήσουν μιὰ ὑπερφυσική ἀλήθεια ἢ ὁραμα
Καὶ ἡ φυσικὴ ἀνατομία καὶ προοπτικὴ τοὺς εἲταν ἐμπόδιο γιὰ νὰ ἀντιγράψουν τὴν ὑπερβατική φαντασία τους
Ποὺ ἒπρεπε νὰ τὸ κατανικήσουνε γιὰ νὰ κάνουν ἀληθινὰ θρησκευτικὴ τέχνη ὃπως τὴ βλέπουμε στοὺς βυζαντινοὺς
Καὶ κάθε μεγάλη τέχνη ποὺ ξέρουμε εἲναι θρησκευτικὴ γιατὶ ὃταν χάσει τὴ μεταφυσικὴ σημασία της
Ἀπομένει τέχνασμα ποιητικὸ ἢ αἰσθητικὴ ὃπως τὸ βλέπουμε καθαρὰ στοὺς σημερινοὺς
Ἐνὼ οἱ μαγικοὶ πολιτισμοὶ δὲν ἒχουνε σχεδὸν τίποτα σὲ ὁλόκληρο τὸν κύκλο τῆς καθημερινῆς διαδρομῆς τους
Ποὺ νὰ μὴν εἲναι ἱερὸ δηλαδὴ γραμμένο σὲ γλῶσσα ἀδιάβαστη σήμερα ποὺ τὴ βλέπουμε μόνο στὶς τέχνες τῶν χωρικῶν
ΖΗΣΙΜΟΣ ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΜΙΚΡΑ ΣΥΡΤΙΣ"
Τρίτη 7 Μαΐου 2019
Δευτέρα 6 Μαΐου 2019
Κυριακή 5 Μαΐου 2019
ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΑ ΟΝΕΙΡΑ
Ένας άνθρωπος που καίγεται
είναι ένας αληθινός άνθρωπος
αφανίζονται μέσ' τους καπνούς
ενοχές και τύψεις
πράγματα που έγιναν στα όνειρα
και σ' όλους τους διωγμούς
συνεχώς εκ τούτου γυρεύει
την όμοια φθορά που θα κρεουργήσει
το σκιάχτρο που
τρομοκρατεί την άνοιξη
πίσω στο κενό λοιπόν
πού τέτοια τύχη
για το μαυρισμένο πλήθος
Παρασκευή 3 Μαΐου 2019
Η ΜΟΝΗ ΜΑΣ ΜΝΗΜΗ
Τά βράχια αὐτά,ἡ θάλασσα,
φωτίζουν μυστικά την
νεκρή ψυχή μας
εἶναι το σῶμα μας πού
περιμένει να γεννηθεῖ
--διασχίζοντας τά ἒτη τοῦ
φωτός
διασχίζοντας τις νύκτες
τοὺ ἀνέμου
ζεσταίνοντας με το βλέμμα
τους
αἰῶνες ὑπομονῆς τους θεούς πού πέθαναν.
Ὁ ἒρωτας
πού κάποτε κτίσαμε
ἒμεινε ἡ μόνη μας μνήμη
ἀνάμεσα στο Τίποτα και
στο πιο Τίποτα
ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΣΚΩΦ
Πέμπτη 2 Μαΐου 2019
Τετάρτη 1 Μαΐου 2019
Τρίτη 30 Απριλίου 2019
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΚΕΥΗ
Ὑπάρχουν δυνάμεις πού μας
ὀρέγονται.Καμιά φορά μᾶς ἀρπάζουν ἀπό το σβέρκο μᾶς βγάζουν ἀπό το θολό νερό ὃπου
δεν βλέπαμε τίποτα ἂλλο παρά κάτι πρόσωπα
σαν τις θαλασσινές μέδουσες.Μᾶς ἀνοίγουν τά μάτια ,μᾶς ξεβουλώνουν τ’ αὐτιά,μᾶς
ἁπαλύνουν το δέρμα-και χαιρόμαστε το φῶς
τοῦ ἣλιου ,στα σύννεφα ,στα κλωνάρια,στη θάλασσα.Χαιρόμαστε τον ἀέρα,σπαρταρᾶ
ἡ ψυχή μας,και λέμε πώς εἲμαστε πλάσματα τοῦ Θεοῦ.Ἒπειτα ,σά να τις ἒχει πιάσει
μια παράξενη ἀνία,παίζουνε μαζί μας,ὃπως το παιδί πού διαμελίζει ἒνα ἐντομο,μᾶς
ρίχνουνε κάτω,μᾶς τυφλώνουν πάλι,μᾶς σπρώχνουν στο χαλασμό.Αὐτές οἱ ἀνεξήγητες
δυνάμεις πού δεν εἶναι οἱ δικές μας,πού μᾶς παραμονεύουν μέσα ἀπό τά καθημερινά
σκεύη,πού μᾶς ἀγαποῦν,μᾶς πολεμοῦν,μᾶς βασανίζουν—εἶναι δικές σου,Θεέ μου,ἢ
τίνος εἶναι;
ΣΕΦΕΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ,ΜΕΡΕΣ
27.09.1941
Δευτέρα 29 Απριλίου 2019
ΠΟΙΟΣ Σ'ΑΚΟΥΕΙ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΔΟΝΤΙΑ
Σαλός καθώς ήταν ξεθύμαινε,λιμάρoντας
τα γαμψά του νύχια--ελλείψει δοντιών—αργά το βράδυ,καθώς
περνούσαν οι συλλέκτες πυροκροτητών,και οι αυτόκλητοι ωτακουστές των τροπαρίων περί της Αναστάσεως του Σωτήρος,έστριβε εγκαίρως από την
κεντρική οδό, πριν οι επιβάλλοντες την
τάξη απομονώσουν όλα τα
κακοποιώς εγκαταβιούντα στοιχεία πέριξ των πεζοδρομίων,άραξε τότε στον αγαπημένο
του καφενέ,«όλα είναι διάκοσμος σε
άνευ νοήματος συνηθειών,με την ίδια προσμονή αγοράζουμε μάσκες και λαμπάδες και το βράδυ της
ανάστασης δεν διαφέρει ουσιαστικά από την τελευταία κραυγή της αποκριάς:την
καύση του καρνάβαλου,τι ζωντανό υπάρχει σ’
αυτό που κρατάμε ως συνήθεια εκτός από μια κίνηση φυγής από μια φριχτή
πραγματικότητα;»Ο σαλός στάθηκε δίχως
δόντια,δεν μπορούσε εκ γενετής
να δαγκώνει και αν δεν μπορείς την
σήμερον να δαγκώνεις
δεν υπάρχεις.
(υπόμνημα στο 48ο κεφάλαιο των σημειώσεων εκατό ημερών του Ν.Γ Πεντζίκη)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
ΥΠΟΓΡΑΦΗ
Παραλία Ασπροπύργου,σε μια θαυμάσια φθινοπωρινή λιακάδα Για μένα, ότι φέρει την υπογραφή μου ισοδυναμεί με απόδειξη ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟ...
-
Σαν ήρθε η άνοιξη βάλανε οι άνθρωποι σε σιγαση τους ηχους και απ' τις εικόνες κράτησαν ότι τους έδενε με τη φύση όταν ήταν παιδιά: Τ...
-
Το βιβλίο τούτο γραμμένο με το ιδιαίτερο ύφος του συγγραφέα και διανθισμένο με πολλές ζωγραφιές του ίδιου είναι ένας πεντακάθαρος ήχος β...