Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

ΑΝΕΣΠΕΡΗ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ


Ο Θεός έσται τα πάντα εν  πάσι
Α’Κορ.15,28


O χρόνος αποτελεί μορφή της ευμετάβλητης υπάρξεως.Σε κάθε αλλαγή εμπεριέχεται το στοιχείο του πάθους και ακόμη του θανάτου.
Εμείς οι άνθρωποι ανήκοντας ταυτόχρονα,μάλλον παράλληλα,σε δύο κόσμους,τον άνω και τον κάτω,είμαστε κατά κάποιο τρόπο διχασμένοι σε όλη την πορεία της επίγειας ζωής μας.Ορμάμε προς την αιώνια ζωή έχοντας ενώπιόν μας τη μορφή του Θείου  είναι,του αναλλοίωτου στην τελειότητά του,και ταυτόχρονα βυθιζόμαστε στις μέριμνες για τα γήινα,χωρίς να είμαστε σε θέση να περιφρονήσουμε τις ανάγκες της ζωής αυτής.¨Προσδοκώ ανάστασιν νεκρών¨.Μόνο αυτή,η προσδοκώμενη αιώνια ζωή,αποτελεί την αυθεντική ζωή.
Πρέπει να θεωρήσουμε την αιωνιότητα όχι συνέχεια του χρόνου στο ατελεύτητο,αλλά μοναδική αδιάστατη πράξη του πληρώματος του είναι.Η αιωνιότητα περιπτύσεται όλη την έκταση του χρόνου,η ίδια όμως δεν έχει έκταση.Στην αιωνιότητα οι έννοιες της έκτασης και της διαδοχικότητας,της αρχής και του τέλους,του πρίν και του μετά,έννοιες που σχηματίσαμε εμείς μέσα στα όρια της εμπειρικής πραγματικότητας,δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή.
Αιώνια ζωή είναι η πνευματική ζωή.
Αιωνιότητα είναι η ειρήνη της καθαρής σκέψης και του ήθους στην αδιαίρετη ενότητά τους.

Από το βιβλίο ΑΓΩΝΑΣ ΘΕΟΓΝΩΣΙΑΣ,Η αλληλογραφία του γέροντος Σωφρονίου με τον Δ.Μπαλφουρ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ,ΕΣΣΕΞ ΑΓΓΛΙΑΣ,2004.



Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

ΠΡΟΣΦΕΥΓΩ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ


Τρομερός αμπελώνας ο ανθρώπινος βίος.Εντούτοις διαφέρει πάντοτε το είδος της μέθης.Και εδώ προκύπτει η μόνη ορατή ερώτηση:Που το όν;Που βρίσκεται της καρδιάς το διαθέσιμο;Είμαι μικρός,ελάχιστος,όχι στ’αστεία,για να χτίσω την απόκριση.Προσφεύγω,λοιπόν,εκεί,στην αιωνιότητα:

"O Θεός αγάπη εστί,και ο μένων εν τη αγάπη,εν τω Θεώ μένει και ο Θεός εν αυτώ[…]φόβος ουκ έστι εν τη αγάπη,αλλ’η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον,ότι ο φόβος κόλασιν έχει,ο δε φοβούμενος ου τετελείωται εν τη αγάπη"
Κι ακόμη:
"Hμείς αγαπώμεν αυτόν,ότι αυτός πρώτος ηγάπησεν ημάς,εάν τις είπη ότι αγαπώ τον Θεόν,και τον αδελφόν αυτού μισή,ψεύστης εστίν,ο γαρ μη αγαπών τον αδελφόν ον εώρακε πως δύναται αγαπάν"(Ιωάννου,Α’δ 16-21)

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ,ΠΕΖΑ ΚΕΙΜΕΝΑ,ΙΚΑΡΟΣ 1998

Κυριακή 8 Απριλίου 2018

ΑΞΙΩΜΑ

Στο τέλος θα νικήσουν όχι οι σάρκες
αλλά τα λουλούδια
όσο συχνότερα πεθαίνεις
τόσο βαθύτερα ζεις.



ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ 
(από την συλλογή Ο Βαθμός Της Εκπλήξεως)


Σάββατο 7 Απριλίου 2018

ΑΝΑΣΤΑΣΗ


Η ουσία της απογνώσεως είναι η απιστία στην Ανάσταση.Ο κόσμος στις μέρες μας βυθίζεται διαρκώς βαθύτερα στην απόγνωση,που γίνεται ήδη "ορατή" στα γεγονότα του κόσμου(πολιτικά,κοινωνικά,πολεμικά και τα όμοια).Τα εξωτερικά γεγονότα είναι κατ'ουσίαν εκδηλώσεις της πνευματικής καταστάσεως της ανθρωπότητας.Είναι αδύνατον να θεραπευτεί η ανθρωπότητα με πολιτικά μέτρα,γιατί η ρίζα της αρρώστιας βρίσκεται στο επίπεδο του πνεύματος.Συνεπώς,όσο αγνοείται το επίπεδο αυτό,τόσο η ασθένεια του κόσμου συνεχώς θα επιδεινώνεται.
Απορρίπτοντας την πίστη στην Ανάσταση,ο άνθρωπος καταδικάζει τον εαυτό του στον θάνατο.Και η αυτοκαταδίκη αυτή είναι η πραγματική φύση της απογνώσεως.Δεν είναι καθόλου εκπληκτικό ότι ολόκληρος ο κόσμος τώρα βυθίζεται διαρκώς βαθύτερα στην απόγνωση.
Στην απόγνωση τους οι άνθρωποι αναζητούν απολαύσεις οποιασδήποτε αξίας,ως τους αδελφοκτόνους πολέμους.Έτσι η ανθρωπότητα βαδίζει προς την αυτοκαταστροφή.Η διαφύλαξη των εντολών του Χριστού οδηγεί στην αποκατάσταση του πρωτόκτιστου κάλλους του ανθρώπου.Όταν βέβαια αποκατασταθεί,μεταμορφώνει και όλο τον υπόλοιπο κόσμο,όλη την κτίση που υποτάχθηκε στη ματαιότητα.

Αρχιμανδρίτου Σωφρονίου Σαχάρωφ,Η ανθρωπότητα και η ιστορία της

Παρασκευή 6 Απριλίου 2018

ΤΟ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΥΜΒΟΛΟ


Κύριε Θεέ μου,εξόδιον ύμνον 
και επιτάφιον ωδήν σοι άσομαι 
τω τη ταφή σου ζωής τας εισόδους διανοίξαντι 
και θανάτω θάνατον και Άδην θανατώσαντι.

Τροπάριο όρθρου Μεγάλου Σαββάτου
ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ  Α.ΤΑΣΣΟΥ 


Στη θαυμάσια υμνολογία των Παθών,υπάρχουν τροπάρια που μας ανακαλούν στη σκέψη τη νεκρώσιμη ακολουθία,που αφορά ένα Θεό πεθαμένο.
Είναι η ίδια ατμόσφαιρα του κοινότερου θανάτου:το ποτήρι της ζωής αδειάζει έως την τελευταία του σταγόνα.Οι ίδιες πενθιμες κωδωνοκρουσίες του θανάτου κατά την Μεγ.Παρασκευή,με σύμβολο παναιώνιο και πανανθρώπινο τον Επιτάφιο,λες και κηδεύεται το Άπειρο στην έξοδό του,μέσα σ’ένα σιγηλό,αδιόρατο αίσθημα πόνου,στον οποίο ζωγραφίζεται κάθε ανθρώπου η μυχιαίτατη πίκρα,που βρίσκει διέξοδο:δύο πόνοι,ο θείος και ο ανθρώπινος,πάνε να σταματήσουν στου λυτρωμού το λιμάνι.

ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΞΥΔΗ,ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ

ΒΡΑΧΙΑ

 Βράχια που αντικρύζεις μπαίνοντας το πλοίο της γραμμής στο λιμάνι του Γαυρίου(ΑΝΔΡΟΣ0