Κυριακή 29 Απριλίου 2018
Σάββατο 28 Απριλίου 2018
Παρασκευή 27 Απριλίου 2018
Πέμπτη 26 Απριλίου 2018
ΔΙΑΦΑΝΑ ΔΕΣΜΑ
Λαχταρώ να ξαναγίνω κενό
σαν το ήσυχο μάτι της αγρυπνίας
Joyce Mansour
Η έμπαση μοιάζει μικρή και δύσβατη
είναι κλεισμένη από μπάζα και αγριόχορτα
γυρίζουν απ'΄έξω οι δύστυχοι
βρίζοντας με σερνάμενο βάδισμα
άλλοι με αστραφτερή κόμη
κυρτώνουν μεγαλόπρεπα το σώμα τους
και συναντούν κατάχαμα
την αγοραία ανθρώπινη μοίρα
άλλοι,σκίζοντας τα παλιόχαρτα
τα βερεσέδια και τις οφειλές
απλώνουν τα χέρια
τέμνουν οι σάρκες τους
τον παγωμένο τοίχο
έμπαση μικρή και ανίδεη
και όλα αυτά
στης αγρυπνίας
την είσοδο
Τετάρτη 25 Απριλίου 2018
ΡΙΖΙΚΗ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ
Ανέκαθεν υπάρχει στον
άνθρωπο κάποια βαθύτατη νοσταλγία,που θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε της απόλυτης
γαλήνης.Το μέτρο της είναι ο θάνατος.Η πηγή της είναι ο θάνατος.Επειδή ο
θάνατος έρχεται κάποια στιγμή να καταλύσει ότι μας ανήκει.Δηλαδή να μας γαληνέψει.Αυτή
λοιπόν η ριζική νοσταλγία θεμελιώνει όλη μας την πνευματικότητα,είτε το
βλέπουμε είτε δεν το βλέπουμε.Αυτή η ανυπολόγιστη νοσταλγία μας χαρίζει την αγωνία
του πνεύματος,τέλος,ως ανώτατη ανθρώπινη κατάσταση και μας φανερώνει την ουσία
του πνεύματος,πως αν κάτι μας ανήκει πραγματικά,είναι το πνεύμα,γιατί του ανήκουμε
αποκλειστικά,μέσα απ’το θάνατο,τη μοναδική του ταυτότητα.Το γεγονός του θανάτου
είναι αυτόματα το γεγονός του πνεύματος.Έτσι,η αληθινή πνευματική ζωή είναι ζωή
ανιδιόκτητη,με άλλα λόγια:μίμηση του θανάτου.Και είναι βέβαια,η αληθινή
πνευματική ζωή το αίτημα και της τελευταίας,της πιο ασήμαντης έστω,λεπτομέρεια της
ζωής.Να μιμήσαι το θάνατο σε όλη την έκταση της ζωής,έχειτην αναστάσιμη σημασία
της λυτρωτικής αλήθειας,γαλήνης,που σε βγάζει από κάθε συνείδηση εσωτερικής και
εξωτερικής ιδιοκτησίας,από κάθε μάταιο και εγωιστικό φόβο
θανάτου.Ωστόσο,κατευθύνει πάντα την κοινωνία των ανθρώπων η αρπαγή και ο ζωώδης
φόβος,η ανάπτυξη της ατομικότητας με
τρόπο κτητικό πάντως,και ακριβώς επειδή
ο θάνατος είναι όλεθρος και της ατομικότητας και των όποιων κτήσεών της.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ,ΠΕΖΑ
ΚΕΙΜΕΝΑ,ΙΚΑΡΟΣ 1998
Τρίτη 24 Απριλίου 2018
Δευτέρα 23 Απριλίου 2018
Κυριακή 22 Απριλίου 2018
ΜΕΛΕΤΗ ΨΑΛΤΗΡΙΟΥ
Οι ασυνέπειές μου
αντίκρυ
στα Ευαγγελικά διδάγματα,
με γεμίζουν αμφιβολίες,
σε σημείο που να διερωτώμαι
αν είναι σωστό,τίμιο και ειλικρινές,
να καταφεύγω στο Χριστό.
Φάρμακο,
στην κατά βάση αδυναμία
της πίστης μέσα μου,
δε βρίσκω άλλο
από την αναζήτηση προτύπων
ικανών προς οικειοποίηση.
Ανοίγω το ψαλτήρι
αντιγράφοντας
και διασκευάζοντας.
ΟΜΙΛΗΜΑΤΑ,Ν.Γ.Πεντζίκης
αντίκρυ
στα Ευαγγελικά διδάγματα,
με γεμίζουν αμφιβολίες,
σε σημείο που να διερωτώμαι
αν είναι σωστό,τίμιο και ειλικρινές,
να καταφεύγω στο Χριστό.
Φάρμακο,
στην κατά βάση αδυναμία
της πίστης μέσα μου,
δε βρίσκω άλλο
από την αναζήτηση προτύπων
ικανών προς οικειοποίηση.
Ανοίγω το ψαλτήρι
αντιγράφοντας
και διασκευάζοντας.
ΟΜΙΛΗΜΑΤΑ,Ν.Γ.Πεντζίκης
Σάββατο 21 Απριλίου 2018
Παρασκευή 20 Απριλίου 2018
Πέμπτη 19 Απριλίου 2018
ΣΠΑΘΑΡΗΣ
Διώξαμε τη χάρη από τη ζωή μας,αυτό μας λείπει.Αυτό που είδα την άλλη φορά στον καραγκιοζοπαίχτη Σπαθάρη.Ήρθε στο σπίτι πεινασμένος,σε απόγνωση.Κι όμως πως μιλούσε."Το ταβάνι τρέχει,Κύριε.Δεν έχουμε ηλεχτρικό.Τώρα που παντρεύονται οι άνθρωποι μέσα στ'αεροπλάνα,δεν έχουμε ηλεχτρικό.Πότε σπάζει το γυαλί της λάμπας,πότε το πετρέλαιο είναι νοθευμένο.Και το σπίτι μου,βλέπεις,είναι εργοστάσιο.Άμα βραδιάζει,με πιάνουν οι μαύρες σκέψεις.Αρπάζω τότε τα χαρτιά και τα κοπίδια,και φτιάνω τον Κοπρίτη,τον Μπιτσικόκο,τον Καραγκιόζη."
Αυτό που δεν μπορώ να κάνω εγώ.Ντρέπομαι που κάνω τόσο λίγο,όταν ακούω τέτοιους ανθρώπους.
ΜΕΡΕΣ,ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ
Αυτό που δεν μπορώ να κάνω εγώ.Ντρέπομαι που κάνω τόσο λίγο,όταν ακούω τέτοιους ανθρώπους.
ΜΕΡΕΣ,ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ
Τετάρτη 18 Απριλίου 2018
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ
Λάμψεις σπινθήρων
στον αβυσσαλέο λάκκο
κανένα συμπονετικό σύμπτωμα
και ο θεόβαρος σύρτης
να κλειδαμπαρώνει την μόνη έμπαση
στην ανθρωπότητα
λιγνοί λιμοκοντόροι στις πέτρινες επάλξεις
"να μείνει η τελευταία σταγόνα
να μπουκώσω με αίμα τη θνητότητα"
στον αβυσσαλέο λάκκο
κανένα συμπονετικό σύμπτωμα
και ο θεόβαρος σύρτης
να κλειδαμπαρώνει την μόνη έμπαση
στην ανθρωπότητα
λιγνοί λιμοκοντόροι στις πέτρινες επάλξεις
"να μείνει η τελευταία σταγόνα
να μπουκώσω με αίμα τη θνητότητα"
Τρίτη 17 Απριλίου 2018
ΒΑΘΙΑ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ
Συνήθως λεπτές κλωστές
με συνδέουν με το σώμα
ξυπνάω και ο ύπνος
έχει πρώτος ανοίξει τον δρόμο
σκάμματα στο φως
και κάτι πελώριες σκαλωσιές
που κρατούν τα αυτονόητα
κατά το απόγευμα
αθυμία
και οι μώλωπες γυμνοί
στην επιφάνεια των υδάτων
ΡΑΓΙΣΕ
ξεμπλέκω τα κουβάρια
μεσ'την βαθιά νύχτα
ΑΝΑΠΟΔΟΓΥΡΙΣΜΕΝΟ
ΤΟ ΚΕΛΥΦΟΣ
με συνδέουν με το σώμα
ξυπνάω και ο ύπνος
έχει πρώτος ανοίξει τον δρόμο
σκάμματα στο φως
και κάτι πελώριες σκαλωσιές
που κρατούν τα αυτονόητα
κατά το απόγευμα
αθυμία
και οι μώλωπες γυμνοί
στην επιφάνεια των υδάτων
ΡΑΓΙΣΕ
ξεμπλέκω τα κουβάρια
μεσ'την βαθιά νύχτα
ΑΝΑΠΟΔΟΓΥΡΙΣΜΕΝΟ
ΤΟ ΚΕΛΥΦΟΣ
Δευτέρα 16 Απριλίου 2018
ΣΑΛΟΤΗΤΑ
Διδάσκαλε
ου μέλει σοι
ότι απολλύμεθα;
(Μαρκ.δ',38)
δεν τον καταλάβαινε κανείς
καθώς πέρναγε
ίχνη φωτός
γύρευε στον κάθε τυχόντα
04-07-2002
Κυριακή 15 Απριλίου 2018
ΣΧΟΛΙΟ ΠΕΡΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Συχνά ακούω να λένε πως,οι προσωπογραφίες των βυζαντινών εικόνων δεν χαρακτηρίζονται παρά από μια πληκτική επανάληψη.Η ρηχή αυτή άποψη είναι πολύ μακρυά από την αλήθεια,γιατί η πινακοθήκη των αγίων συγκροτεί μιαν ατέλειωτη σειρά πορτρέτων,με έντονα προσωπικά σουσούμια.Και μάλιστα,μπορεί κανείς να μιλάει για πορτρέτα ψυχογραφίες.
ΙΧΝΕΥΤΗΣ,ΤΕΥΧΟΣ 40(ΙΑΝ,1989),
του Ηλία Πετρόπουλου
σε μία μικρή μελέτη του Ο ΜΥΣΤΑΞ.
Σάββατο 14 Απριλίου 2018
Παρασκευή 13 Απριλίου 2018
Πέμπτη 12 Απριλίου 2018
ΠΗΓΗ ΥΔΑΤΟΣ ΖΩΗΣ
Eγκαταλείπομεν
πηγήν ύδατος
ζωής,
πηγήν ύδατος
ζωής,
και ορύττομεν
εαυτοίς
εαυτοίς
λάκκους
συντετριμμένους
συντετριμμένους
(Ιερεμία 2,13)
Να διακρίνω πασχίζω,τι σημαίνει Ανάσταση για έναν πεθαμένο.Για μας τους πολύβοους,τους ταριχευμένους σε άσκοπες δοαδρομές,είναι μονάχα καρικατούρα,έθιμο.Για έναν πεθαμένο ίσως είναι το πάν.Εμείς απλώς προσπερνάμε με καχυποψία.
Τετάρτη 11 Απριλίου 2018
ΑΝΕΣΠΕΡΗ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ
Ο Θεός έσται τα πάντα εν πάσι
Α’Κορ.15,28
O χρόνος αποτελεί μορφή της ευμετάβλητης
υπάρξεως.Σε κάθε αλλαγή εμπεριέχεται το στοιχείο του πάθους και ακόμη του
θανάτου.
Εμείς οι άνθρωποι
ανήκοντας ταυτόχρονα,μάλλον παράλληλα,σε δύο κόσμους,τον άνω και τον
κάτω,είμαστε κατά κάποιο τρόπο διχασμένοι σε όλη την πορεία της επίγειας ζωής μας.Ορμάμε
προς την αιώνια ζωή έχοντας ενώπιόν μας τη μορφή του Θείου είναι,του αναλλοίωτου στην τελειότητά του,και
ταυτόχρονα βυθιζόμαστε στις μέριμνες για τα γήινα,χωρίς να είμαστε σε θέση να
περιφρονήσουμε τις ανάγκες της ζωής αυτής.¨Προσδοκώ ανάστασιν νεκρών¨.Μόνο
αυτή,η προσδοκώμενη αιώνια ζωή,αποτελεί την αυθεντική ζωή.
Πρέπει να θεωρήσουμε την
αιωνιότητα όχι συνέχεια του χρόνου στο ατελεύτητο,αλλά μοναδική αδιάστατη πράξη
του πληρώματος του είναι.Η αιωνιότητα περιπτύσεται όλη την έκταση του χρόνου,η
ίδια όμως δεν έχει έκταση.Στην αιωνιότητα οι έννοιες της έκτασης και της διαδοχικότητας,της
αρχής και του τέλους,του πρίν και του μετά,έννοιες που σχηματίσαμε εμείς μέσα
στα όρια της εμπειρικής πραγματικότητας,δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή.
Αιώνια ζωή είναι η
πνευματική ζωή.
Αιωνιότητα είναι η ειρήνη
της καθαρής σκέψης και του ήθους στην αδιαίρετη ενότητά τους.
Από το βιβλίο ΑΓΩΝΑΣ
ΘΕΟΓΝΩΣΙΑΣ,Η αλληλογραφία του γέροντος Σωφρονίου με τον Δ.Μπαλφουρ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ
ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ,ΕΣΣΕΞ ΑΓΓΛΙΑΣ,2004.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
ΥΠΟΓΡΑΦΗ
Παραλία Ασπροπύργου,σε μια θαυμάσια φθινοπωρινή λιακάδα Για μένα, ότι φέρει την υπογραφή μου ισοδυναμεί με απόδειξη ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟ...
-
Σαν ήρθε η άνοιξη βάλανε οι άνθρωποι σε σιγαση τους ηχους και απ' τις εικόνες κράτησαν ότι τους έδενε με τη φύση όταν ήταν παιδιά: Τ...
-
Το βιβλίο τούτο γραμμένο με το ιδιαίτερο ύφος του συγγραφέα και διανθισμένο με πολλές ζωγραφιές του ίδιου είναι ένας πεντακάθαρος ήχος β...