Τρίτη 3 Μαρτίου 2015
Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΗΤΑΝ ΧΘΕΣ
Αν
γύριζα
θα
επισκεπτόμουν το μουσείο
κάτω
στο ποτάμι
Κίτρινα
φύλλα
στον
καμβά της μνήμης
Ροή
ύδατος από ψηλά
Το
σκαμπανέβασμα της ιστορίας
ως
θρόμβοι ιδρώτα στο μέτωπο
Κάποτε
από τούτη εδώ την ερημιά
κινούσαμε
το πλοίο
προς
τέρψιν των θεατών
χωρίς
καν ν’αφήνουμε
τις
σαραβαλιασμένες τύψεις
στην
υγρή επιφάνεια
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό κουκούτσι τεύχος 7 ΧΕΙΜΩΝΑΣ-ΑΝΟΙΞΗ,2012-2013
https://www.captainbook.gr/book/1336133128/periodiko-koukoutsi-teuchos-07
https://www.captainbook.gr/book/1336133128/periodiko-koukoutsi-teuchos-07
Κυριακή 1 Μαρτίου 2015
ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ
Όταν πήγα να τον δω , καθόταν σκεφτικός και
αμίλητος στη βαρδιόλα
“ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΤΗΣ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑΣ” ,έτσι μου
συστήθηκε
“Δηλαδή” του λέω “έτσι εξαγοράζετε το Καιρό;”
“Mα τόσοι απόβλητοι της
ιστορίας και εσύ ρωτάς;”
“ταξιδεύοντας παιδί μου
πλέουμε πάνω σ’αυτούς που χάθηκαν σε καιρό αγωνίας.
Σε κάθε παφλασμό ,σε κάθε κύμα, ένα χέρι
προσπαθεί να κρατηθεί από μια ανάμνηση τούτο το λίγο που έζησε ,ή το πολύ.
και είμαι εγώ στις φυλακές της νυκτός που διανέμω τα μηνύματα των οικείων φωνών στους μακρινούς παραλήπτες."ΜΑΤΡΙΞ
Κρεμασμένος σε τούτη
τη βουβή χαράδρα την πελεκημένη απ’τους προαιώνιους βρυχηθμούς των πρώτων
ανθρώπων ισιώνω που και που του κορμιού την θανάσιμη αγκύλωση με τανύσματα της
φαντασίας μα η φοβερή ταλάντωση μπρος στον γκρεμό ματαιώνει τα νυχτερινά σχέδια
Εάν και χίλια έτη
,ύστερα δε τι;
Διαλέγω το άτι της
θυμηδίας
Στερεύω από
ανθρωπότητα ξεκολλώντας απ’τα θηριώδη βράχια καθώς σηκώνει ο ήλιος την παντιέρα
του φωτός
Κινάω και γω εργάτης
της σταγόνας να αναμασώ την υλώδη περίπτυξη του.
Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ
Αθρόα η προσέλευση των συζητητών,
"δεχτήκαμε το έλεος
αλλά ωστόσο αρνηθήκαμε την διαύγεια των ήχων",
το πρώτο χτύπημα διήρκεσε λίγους αιώνες,
στο τρίτο,η Είσοδος μας βρήκε στην κλίνη
να σπάμε τα βράχια στα μέτρα μας
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
ΒΟΥΡΚΩΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥ
Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015
Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΦΥΓΗΣ
Ο θείος Νίκος μας συγκέντρωνε συχνά
όταν πλημμύριζε άστρα το δωμάτιο
και έπρεπε να σκύψουμε
για να διεισδύσουμε στο ανυπέρβλητο θαύμα
όπως στα δυσθεώρητα εξωκλήσια
η μικροσκοπική έμπαση απαγορεύει τον στόμφο.
Μας σχεδίαζε τότε στο χαρτί
με εμφανή τα σημάδια της συγκίνησης,
αλλόκοτα σχεδιαγράμματα
"τι είναι κυρ Νίκο όλα αυτά;"
"μα ο τρόπος να γλυτώσουμε απ' το σύμπαν,τι άλλο..."
και ήταν πράγματι η τελευταία νύχτα
υπέροχα φωταγωγημένη.
όταν πλημμύριζε άστρα το δωμάτιο
και έπρεπε να σκύψουμε
για να διεισδύσουμε στο ανυπέρβλητο θαύμα
όπως στα δυσθεώρητα εξωκλήσια
η μικροσκοπική έμπαση απαγορεύει τον στόμφο.
Μας σχεδίαζε τότε στο χαρτί
με εμφανή τα σημάδια της συγκίνησης,
αλλόκοτα σχεδιαγράμματα
"τι είναι κυρ Νίκο όλα αυτά;"
"μα ο τρόπος να γλυτώσουμε απ' το σύμπαν,τι άλλο..."
και ήταν πράγματι η τελευταία νύχτα
υπέροχα φωταγωγημένη.
Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015
ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ
ΤΙ ΠΕΡΙΕΧΕΙ Ο ΥΠΝΟΣΑΚΚΟΣ
Είναι γνωστό ότι ταξιδεύουμε,ο"πεσμένος"άνθρωπος ταξιδεύει στην Ανάβαση.Και μάλιστα το ταξίδι αυτό είναι σαν αλητεία,γιατί,όπως λέει ο Εμπεδοκλής,είμαστε φυγάδες και αλήτες "θεόθεν".
Ο υπνόσακκος είναι το σώμα,το ατομικό σώμα του καθενός ανθρώπου,αλλά και το"σώμα της πραγματικότητος",τα φαινόμενα,η αιχμαλωσία μας.Μέσα στο σώμα η ψυχή κοιμάται τον πιο εύκολο ύπνο,έναν ύπνο που αντιμάχεται αδιάκοπα την αφύπνιση ,την ανάγκη γι' απελευθέρωση που υπάρχει στην πνευματική μας υπόσταση.
Ο ΠΟΝΕΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ
Ο καθημερινός άνθρωπος έχει "συναιρεθεί"με τον εσωτερικά μαχόμενο άνθρωπο στο κρεμαστό τραγούδι του Οράματος.Κάθε πόνος και κάθε μαυρίλα κι όλες οι συμφορές ανεβαίνουν ως εκεί ψηλά που φλέγεται τ' Όραμα,κι αλλάζουν σε βαθύτατη χαρά.Ο άνθρωπος τότε ακεραιώνεται και δείχνει την υψηλή δύναμη που χαρίζει τις ευτυχίες.Εκεί κιόλας "ειδοποιείται"κι αλλάζει για ένα δίκαιο μέλλον της κοινωνίας.
(ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ,σχόλια για την συλλογή ΥΠΝΟΣΑΚΚΟ)
Είναι γνωστό ότι ταξιδεύουμε,ο"πεσμένος"άνθρωπος ταξιδεύει στην Ανάβαση.Και μάλιστα το ταξίδι αυτό είναι σαν αλητεία,γιατί,όπως λέει ο Εμπεδοκλής,είμαστε φυγάδες και αλήτες "θεόθεν".
Ο υπνόσακκος είναι το σώμα,το ατομικό σώμα του καθενός ανθρώπου,αλλά και το"σώμα της πραγματικότητος",τα φαινόμενα,η αιχμαλωσία μας.Μέσα στο σώμα η ψυχή κοιμάται τον πιο εύκολο ύπνο,έναν ύπνο που αντιμάχεται αδιάκοπα την αφύπνιση ,την ανάγκη γι' απελευθέρωση που υπάρχει στην πνευματική μας υπόσταση.
Ο ΠΟΝΕΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ
Ο καθημερινός άνθρωπος έχει "συναιρεθεί"με τον εσωτερικά μαχόμενο άνθρωπο στο κρεμαστό τραγούδι του Οράματος.Κάθε πόνος και κάθε μαυρίλα κι όλες οι συμφορές ανεβαίνουν ως εκεί ψηλά που φλέγεται τ' Όραμα,κι αλλάζουν σε βαθύτατη χαρά.Ο άνθρωπος τότε ακεραιώνεται και δείχνει την υψηλή δύναμη που χαρίζει τις ευτυχίες.Εκεί κιόλας "ειδοποιείται"κι αλλάζει για ένα δίκαιο μέλλον της κοινωνίας.
(ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ,σχόλια για την συλλογή ΥΠΝΟΣΑΚΚΟ)
Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2015
Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015
ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Η ατόφια δύναμη
ξεψυχά,
ουρανός γκρίζος
σε λωρίδα οράσεως
οι αόρατοι με πράξεις θυμωμένες
λουλουδιασμένοι οι ώμοι των τραγικών
με ξεφτισμένες ζωές οι άμαξες
πώς πηγαινοέρχονται
πώς σαστίζουν οι νότες και τα χρώματα
μπροστά στην αδέξια παραδοχή της αστοχίας
Μην παραλείψει κανείς
την συγχώρεση
(σχέδιο Ρ.Κοψίδη)
(σχέδιο Ρ.Κοψίδη)
Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015
Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015
Η ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Πλάι στον γκρεμό
άνθος χαιρετάω
"μην συντρίβεσαι"
μου λέει
"ο ίλιγγος του ύψους
θα λεπτύνει την άγνοια του ύπνου"
εκτός...
εκτός και αν πράγματι
κρεμόμουν στην άκρη εκείνου
του απρόσβλητου ονείρου
άνθος χαιρετάω
"μην συντρίβεσαι"
μου λέει
"ο ίλιγγος του ύψους
θα λεπτύνει την άγνοια του ύπνου"
εκτός...
εκτός και αν πράγματι
κρεμόμουν στην άκρη εκείνου
του απρόσβλητου ονείρου
Δευτέρα 19 Μαΐου 2014
Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2011
Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011
Πέμπτη 22 Απριλίου 2010
ΦΩΤΕΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Σε σκοτεινές περιόδους,όπου η ανθρώπινη ζωή καταπατήται βάναυσα στο όνομα μιας αφηρημένης ευμάρειας και που η ασύστολη προπαγάνδα βαφτίζει το αναιδές ψεύδος αδήριτη ανάγκη και μονόδρομο αλήθειας,η σκέψη η στερεωμένη στη νηφαλιότητα καθίσταται επιτακτική.
Φωτεινότητα και διαφάνεια, οι ιδιότητες που καθόρισαν τον τόπο που λέγεται Ελλάδα.Κάθε υψηλή ποίηση δεν αρκέστηκε ποτέ στο "νυν έχον"αλλά επεκτάθηκε στο "δυνατόν γενέσθαι",κάτι που δεν εκτιμήθηκε πάντοτε ίσως γιατί οι ομαδικές νευρώσεις δεν το επέτρεψαν,ή γιατί ο ωφελιμισμός δεν άφησε τα μάτια των ανθρώπων ανοιχτά όσο χρειάζεται.
Η ομορφιά και το φως συνέβη να εκληφθούν ανώδυνα ή άκαιρα.Κι όμως.Η διεργασία που απαιτείται για να φτάσει κανείς στο σχήμα του αγγέλου είναι πολύ πιο επώδυνη από την άλλη που εκμαιεύει όλων των λογιών τους δαιμόνους.Φαίνεται πως έχουμε φτάσει στο Απόλυτο αδιέξοδο,μας έχουν αρπάξει ότι πολύτιμο είχαμε και έτσι γυμνούς και ταπεινωμένους μας περιφέρουν στις αγορές του κόσμου,χλευάζοντας και γελώντας για το κατάντημα μας.
Ο ποιητής εδώ επιμένει να μιλάει για μυστήριο και για ομορφιά.Την ομορφιά που είναι μια οδός-η μόνη ίσως οδός-προς το άγνωστο μέρος του εαυτού μας,προς αυτό που μας υπερβαίνει.
Ο ποιητής μιλάει για τη γλώσσα:μου δόθηκε να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων.Παρόλα αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμιση χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και με ελάχιστες διαφορές.Η παράλογη αυτή φαινομενικά διάσταση αντιστοιχεί και στην υλικοπνευματική οντότητα της Ελλάδας που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου.
Λέμε και το διαπιστώνουμε κάθε μέρα ότι ζούμε σ΄ένα ηθικό χάος.Και αυτό τη στιγμή που ποτέ άλλοτε η κατανομή των στοιχείων της υλικής μας ύπαρξης δεν έγινε με τόσο σύστημα,τόσο στρατιωτική τάξη τόσον αδυσώπητο έλεγχο.Η αντίφαση είναι διδακτική.¨Οταν σε δύο σκέλη το ένα υπερτροφεί,το άλλο ατροφεί.Μια αξιέπαινη ροπή να συνενωθούν σε ενιαία μονάδα οι λαοί της Ευρώπης προσκόπτει σήμερα στην αδυναμία να συμπέσουν τα ατροφικά και τα υπερτροφικά σκέλη του πολιτισμού μας.
Δεν αρκεί να ονειροπολούμε με τους στίχους.Είναι λίγο.Δεν αρκεί να πολιτικολογούμε.Είναι πολύ.Κατά βάθος ο υλικός κόσμος είναι ένας σωρός από υλικά.Θα εξαρτηθεί από το αν είμαστε καλοί ή κακοί αρχιτέκτονες, το τελικό αποτέλεσμα.Ο παράδεισος ή η κόλαση που θα χτίσουμε.Εάν η ποίηση παρέχει μια διαβεβαίωση και δη στους καιρούς τους χαλεπούς είναι ακριβώς αυτή:ότι η μοίρα μας παρόλα αυτά βρίσκεται στα χέρια μας.(Οδ.Ελύτης,Λόγος στην ακαδημία της Στοκχόλμης,1979)
Φωτεινότητα και διαφάνεια, οι ιδιότητες που καθόρισαν τον τόπο που λέγεται Ελλάδα.Κάθε υψηλή ποίηση δεν αρκέστηκε ποτέ στο "νυν έχον"αλλά επεκτάθηκε στο "δυνατόν γενέσθαι",κάτι που δεν εκτιμήθηκε πάντοτε ίσως γιατί οι ομαδικές νευρώσεις δεν το επέτρεψαν,ή γιατί ο ωφελιμισμός δεν άφησε τα μάτια των ανθρώπων ανοιχτά όσο χρειάζεται.
Η ομορφιά και το φως συνέβη να εκληφθούν ανώδυνα ή άκαιρα.Κι όμως.Η διεργασία που απαιτείται για να φτάσει κανείς στο σχήμα του αγγέλου είναι πολύ πιο επώδυνη από την άλλη που εκμαιεύει όλων των λογιών τους δαιμόνους.Φαίνεται πως έχουμε φτάσει στο Απόλυτο αδιέξοδο,μας έχουν αρπάξει ότι πολύτιμο είχαμε και έτσι γυμνούς και ταπεινωμένους μας περιφέρουν στις αγορές του κόσμου,χλευάζοντας και γελώντας για το κατάντημα μας.
Ο ποιητής εδώ επιμένει να μιλάει για μυστήριο και για ομορφιά.Την ομορφιά που είναι μια οδός-η μόνη ίσως οδός-προς το άγνωστο μέρος του εαυτού μας,προς αυτό που μας υπερβαίνει.
Ο ποιητής μιλάει για τη γλώσσα:μου δόθηκε να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων.Παρόλα αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμιση χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και με ελάχιστες διαφορές.Η παράλογη αυτή φαινομενικά διάσταση αντιστοιχεί και στην υλικοπνευματική οντότητα της Ελλάδας που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου.
Λέμε και το διαπιστώνουμε κάθε μέρα ότι ζούμε σ΄ένα ηθικό χάος.Και αυτό τη στιγμή που ποτέ άλλοτε η κατανομή των στοιχείων της υλικής μας ύπαρξης δεν έγινε με τόσο σύστημα,τόσο στρατιωτική τάξη τόσον αδυσώπητο έλεγχο.Η αντίφαση είναι διδακτική.¨Οταν σε δύο σκέλη το ένα υπερτροφεί,το άλλο ατροφεί.Μια αξιέπαινη ροπή να συνενωθούν σε ενιαία μονάδα οι λαοί της Ευρώπης προσκόπτει σήμερα στην αδυναμία να συμπέσουν τα ατροφικά και τα υπερτροφικά σκέλη του πολιτισμού μας.
Δεν αρκεί να ονειροπολούμε με τους στίχους.Είναι λίγο.Δεν αρκεί να πολιτικολογούμε.Είναι πολύ.Κατά βάθος ο υλικός κόσμος είναι ένας σωρός από υλικά.Θα εξαρτηθεί από το αν είμαστε καλοί ή κακοί αρχιτέκτονες, το τελικό αποτέλεσμα.Ο παράδεισος ή η κόλαση που θα χτίσουμε.Εάν η ποίηση παρέχει μια διαβεβαίωση και δη στους καιρούς τους χαλεπούς είναι ακριβώς αυτή:ότι η μοίρα μας παρόλα αυτά βρίσκεται στα χέρια μας.(Οδ.Ελύτης,Λόγος στην ακαδημία της Στοκχόλμης,1979)
Κυριακή 4 Απριλίου 2010
Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2008
ΝΕΟ ΕΤΟΣ
Τι μπορώ να πώ άντικρυ στα πράγματα,που ο καθένας τα βλέπει αλλοιώς,τα ονομάζει αλλοιώς,τα ξέρει αλλοιώς,ή καλλίτερα ή χειρότερα, ανάλογα με το πόσο η θέση του είναι πιο κοντά ή μακρύτερα?Τί να ομιλήσω όταν δεν έχω καμμία θέση, δεν βρίσκομαι σε καμμία θέση,εγκατέλειψα κάθε θέση,έφυγα και είμαι μονάχος?¨Αλλοι,όλοι ήταν πριν από μένα,άλλοι όλοι είναι μετά από μένα κι εγώ τώρα στο παρόν δεν υπάρχω.
Ν.Γ.ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
ΥΠΟΓΡΑΦΗ
Παραλία Ασπροπύργου,σε μια θαυμάσια φθινοπωρινή λιακάδα Για μένα, ότι φέρει την υπογραφή μου ισοδυναμεί με απόδειξη ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟ...
-
Σαν ήρθε η άνοιξη βάλανε οι άνθρωποι σε σιγαση τους ηχους και απ' τις εικόνες κράτησαν ότι τους έδενε με τη φύση όταν ήταν παιδιά: Τ...
-
Το βιβλίο τούτο γραμμένο με το ιδιαίτερο ύφος του συγγραφέα και διανθισμένο με πολλές ζωγραφιές του ίδιου είναι ένας πεντακάθαρος ήχος β...