Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΥΠΝΟΣ

Χυμένη η καρδιά στο θαυμαστό ηλιοβασίλεμα.
Πόσες φορές συλλογιστήκαμε τη νηνεμία
του πάθους και του πόνου μέσα μας;
Ω σοβαρά και ιδεώδη χρώματα!
Πέρα στη δύση έχουν λιώσει τα βουνά
μόλις που διαγράφονται στον καμβά του αέρα
και μονάχα οι αιθἐριες γραμμές τους βαυκαλίζονται
στο βεβαιότερο έρωτα της παρουσίας.
Ο πόνος απ' τη μεριά του είναι ήσυχος
κι ατάραχο το πάθος
οι φιόγκοι της φωτιάς στα ξύλα του χειμώνα.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ
(Από τα ''ΠΕΝΘΗΜΑΤΑ'',1969)






ΔΥΣΗ ΗΛΙΟΥ ΣΕ AIN SUKHNA

Τετάρτη 15 Μαΐου 2019

ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ


Οι άνθρωποι πάντα ένιωθαν ότι πρέπει να θυσιάσουν κάτι από αυτό που έχουν για να δείξουν την ευνοϊκή,την καλή πλευρά του κόσμου.Για παράδειγμα,να θυσιάσουν κάτι προκειμένου να αποδείξουν ότι ο «κόσμος» υπάρχει,προκειμένου να δείξουν πως δεν αλλοφρονούν από το γεγονός ότι ο «κόσμος» δεν υπάρχει καθόλου.Οι αισθήσεις μας και οι εμπειρίες  μας που βασίζονται σε αυτή την πεποίθηση,παρουσιάζουν μια μεταβλητή,αλλά ταυτόχρονα σταθερή εικόνα του κόσμου,ακόμη και αν όλα τα κύτταρα μας γνωρίζουν ότι αυτός ο κόσμος είναι απλώς μια εικόνα,ακόμη και αν δεν είναι εικόνα με τον τρόπο του Πλάτωνα ή του σολιψισμού.Ἐτσι λοιπόν επειδή δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς την πεποίθηση  ότι αυτό δεν είναι αλήθεια,πρέπει να προσφέρουμε μια θυσία,μπορούμε να εξαναγκαστούμε να πιστέψουμε στην κοινή λογική.Το ενοχλητικό είναι ότι το θύμα προσφέρεται από μόνο του.


LASLO KRASZHAHORKAI
συνέντευξη στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ THΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ  12.05.2019

Τρίτη 14 Μαΐου 2019

ΚΑΘΑΡΟ ΝΕΡΟ

Εἲχαμε βγεῖ στό δρόμο
(ἢ σ' ἓνα ξάγναντο;)
κι ὁ ὠκεανός μοῦ εἶπε:
--Ὑπάρχει ἓνας ὠκεανός,
πού λέγεται τίποτα.



ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ  


Κρατούσα δικαιωματικά
νερό καθαρό
για να λυθούν εύκολα οι κάβοι

για ηρεμία στην ανάσα 
είχα των Βαίων
δαφνόφυλλα

μαζι με την λίστα φαρμάκων
για βαριά κατάθλιψη και διπολικότητα
διέθετα σπόρους
χρονικότητας
για την έλλειψη ύπαρξης.

Δευτέρα 13 Μαΐου 2019

ΔΙΑΒΑΣΗ



Πόσοι ζοῦν ἀπό σᾶς,
πόσοι,
ἀφοῦ τ' ὂνομα σας διαβοῦμε,
θά χάσουν τό περίβλημά τους;

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ





ΣΤΙΓΜΕΣ ΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΠΕΙΡΑΤΙΚΗ ΖΩΝΗ

Κυριακή 12 Μαΐου 2019

ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΟΥ ΙΩΣΑΦΑΤ Β'


Και πές ότι ερήμην μας
δεν μας έβαλαν σε τούτη την κοιλάδα
καταμεσής
--εμάς της ηδονής τους προύχοντες--
και ότι μας άφησαν
στο ανήλιαγο πρωινό
να μασουλάμε και να φτύνουμε
απάρνηση
και διαλεχτά οράματα

Είμαι περίεργος να δω
που θα πετάξουμε
τα οξειδωτικά σπόρια
της εξωγήινης ακτινοβολίας
πως το μη μετρήσιμο
θ' αποδεχθεί τη σάρκα
στο σακάτικο σύμπαν

σχόλια στο ποίημα του Έκτωρα Κακνάβατου
https://maltandros.blogspot.com/2019/05/blog-post_55.html

Σάββατο 11 Μαΐου 2019

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ


ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ
       Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
       ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΑΝ.ΘΕΜΕΛΗ
ύψιλον/βιβλία 1991


Έφυγε νωρίς γιατί πάντα προηγείτο.
Έφυγε για να συναντήσει το φως της ερχόμενης χιλιετίας.
"Γιατί εμείς είμαστε με τη ζωή,έτσι δεν είναι;''μου είπε σε μια στιγμή.
''Και η Κόλαση,βλεπετε,είναι φλόγες,ο Παράδεισος είναι φως"

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ
ΑΘΗΝΑ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1990





Ξέρετε...
σ' όποιο σημείο 
κι αν ανοίξετε 
την Καινή Διαθήκη...
και πέντε αράδες να διαβάσετε 
ηρεμεί η ψυχή.
Το έχω ζήσει κατ'επανάληψη:
άμα θέλω να ηρεμήσω 
ανοίγω την Καινή Διαθήκη,
στην τύχη.
Ηρεμώ.
Ὀχι διότι είμαι εκνευρισμένος.
Ηρεμώ με την βαθύτερη πνευματική έννοια.
Νοιώθω ένα φώς.


Παρασκευή 10 Μαΐου 2019

ΠΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟ



ΝΙΚΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗ

ΠΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ  1970

Το πόσο διαφορετική  εἶναι ἡ παραδοχή τῆς δυστυχίας δυνάμει τῆς ἀγάπης,δίδαξε στήν ἐποχή μας ὁ Ντοστογιέφσκη,καθιστώντας ἀπόλυτα συμπαθεῖς στὶς συνειδήσεις μας πλῆθος ἐξοφλημένων ὑπάρξεων.
Ὁ βιογράφος τοῦ Ὁσίου Ἀνδρέου διά Χριστόν σαλοῦ,κάτοχος τῶν διδαγμάτων τῆς ἐν Χριστῶ τῶ Θεῶ Ἐκκλησίας,τῆς ὁποίας  ἧταν  ὑπηρέτης ,ἀπό συμφώνου πρός τὸν μετέπειτα πατριάρχη Ἐπιφάνιο,προχωρεῖ πολύ πιό ἐπέκεινα  τοῦ Ντοσκογιέφσκη στὴν καταξίωση τοῦ διαλυόμενου μέσα στὴ λήθη καὶ σκόρπιου στόν ἂνεμο ἀνθρώπου.Μὲ σοφή θρησκευτική τεκμηρίωση ἀποδεικνύει  θεοφόρο τὴν ὑπόσταση τοῦ δυστυχοῦς,ποὺ ἐκεῖνος ἐνεστερνίσθη τὴν ἐξομολόγισή του.Σάν ἀλήθεια μετά τὴν ταύτιση τῆς μνήμης πρὸς τὴ λήθη,ὃ,τι μποροῦμε ὀρθά νὰ παραδεχτοῦμε ὡς συνέχεια,ἀποτελεῖ τὴ δυνατότητα θεοφορίας τοῦ δυστυχοῦς σώματος τῆς ὑποστάσεώς μας.

Πέμπτη 9 Μαΐου 2019

ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΟΥ ΙΩΣΑΦΑΤ


Ἀπ’ τοὺς νεκροὺς ποὺ εἲτανε ν’ ἀναστηθοῦνε
μόνο οἱ προκαρχηδόνιοι ἡδονιστὲς
οἱ ἑλληνίζοντες σημίτες
κ’ ἐκεῖνοι τῆς γραικίας οἱ ἀλιτήριοι
ποὺ ἀνέβαζαν τοὺς ναύλους,εἲρωνες
γυρίσανε τὶς πλάτες τους χλευαστικοί,
ρεμβώδεις.



ΕΚΤΩΡ ΚΑΚΝΑΒΑΤΟΣ
ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΚΙΡΚΗΣ
ΚΕΙΜΕΝΑ,ΑΘΗΝΑ 1981

Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

ΓΛΩΣΣΑ ΑΔΙΑΒΑΣΤΗ

Η ἀπόφαση τοῦ Κωνσταντίνου νά χωρίσει  Ἀνατολή καί Δύση εἲτανε ὑποσυνείδητη καί μεταφυσική

Οἱ βυζαντινοί καλόγεροι καί ἀσκητές  ἀπό δρόμους πού δέν καταλάβαιναν οἱ ἂλλοι

Πήρανε τό σῶμα τοῦ θεοῦ καί τό ξαπλώσανε πάνω στόν ἐπιτάφιο τῆς ζωῆς τους

Καί πίσω ἀπ' τά συντρίμια τῆς Ἑλλάδας τόν Ἑβραιοχριστιανισμό τά Ἑρμητικά καί τό πέταμα τοῦ Πλωτίνου

Για νά ξαναπιάσει τό σκοινί πού κρεμόταν ἀπό τόν οὐρανό μονάχα ἀφηρημένα

Δίχως τό καράβι τοῦ κόσμου νά ξανασκίσει τίς θάλασσες  μέ τούς θεούς δεμένους στά πανιά του

Πιάσανε νά ζωγραφίζουν ἢ νά ἀνιστορᾶνε τό δικό τους τόν παντοκράτορα καί τους ἁγίους

Σὲ τρόπο ποὺ οἱ ἂλλοι λέγανε πὼς ἂν ξέρανε ἀνατομία καὶ προοπτικὴ θὰ κάνανε καλύτερα καὶ φυσικότερα

Ἑνὼ γιὰ τοὺς βυζαντινοὺς αὐτὰ εἲτανε ἂχρηστα ἐπειδὴ  θέλανε  νὰ ἀναπαραστήσουν μιὰ ὑπερφυσική ἀλήθεια ἢ ὁραμα

Καὶ  ἡ φυσικὴ ἀνατομία καὶ προοπτικὴ τοὺς εἲταν ἐμπόδιο γιὰ νὰ ἀντιγράψουν τὴν ὑπερβατική φαντασία τους

Ποὺ ἒπρεπε νὰ τὸ κατανικήσουνε γιὰ νὰ κάνουν ἀληθινὰ θρησκευτικὴ τέχνη ὃπως τὴ βλέπουμε στοὺς βυζαντινοὺς



Καὶ κάθε μεγάλη τέχνη ποὺ ξέρουμε εἲναι θρησκευτικὴ γιατὶ ὃταν χάσει τὴ μεταφυσικὴ σημασία της

Ἀπομένει τέχνασμα ποιητικὸ ἢ αἰσθητικὴ ὃπως τὸ βλέπουμε καθαρὰ στοὺς σημερινοὺς

Ἐνὼ οἱ μαγικοὶ πολιτισμοὶ δὲν ἒχουνε σχεδὸν τίποτα σὲ ὁλόκληρο τὸν κύκλο τῆς καθημερινῆς διαδρομῆς τους

Ποὺ νὰ μὴν εἲναι ἱερὸ δηλαδὴ γραμμένο σὲ γλῶσσα ἀδιάβαστη σήμερα ποὺ τὴ βλέπουμε μόνο στὶς τέχνες τῶν χωρικῶν


ΖΗΣΙΜΟΣ ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΜΙΚΡΑ ΣΥΡΤΙΣ"



  

Τρίτη 7 Μαΐου 2019

ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ

Ὢ ,πῶς περίμενα κι ἐγώ στήν κουπαστή
νά λύσουν τά δεσμά μου τά καλά νερά.




ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΑΧΑΙΩΝ ΑΚΤΗ
ΠΟΙΗΜΑΤΑ

ΛΕΥΚΩΣΙΑ 1977

Δευτέρα 6 Μαΐου 2019

ΦΕΥΓΑΛΕΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΗΣ ΠΡΑΟΤΗΤΑΣ

Είναι  σφοδρή
 η κατεδάφιση
για να τα βγάλουμε πέρα
 με λεξιγραφήματα


στεκόμουν στην γέφυρα 

του πλοίου
εκεί που εγγύτερα δουλεύουν 


όλοι οι άνεμοι



Κυριακή 5 Μαΐου 2019

ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΑ ΟΝΕΙΡΑ

Ένας άνθρωπος που καίγεται
 είναι ένας αληθινός άνθρωπος

αφανίζονται μέσ' τους καπνούς  
ενοχές και τύψεις 

πράγματα που έγιναν στα όνειρα
 και σ' όλους τους διωγμούς

συνεχώς εκ τούτου γυρεύει 
την όμοια φθορά που θα κρεουργήσει 
το σκιάχτρο που 

 τρομοκρατεί την άνοιξη

πίσω στο κενό λοιπόν
πού τέτοια τύχη 
για το μαυρισμένο πλήθος

Παρασκευή 3 Μαΐου 2019

Η ΜΟΝΗ ΜΑΣ ΜΝΗΜΗ


Τά βράχια αὐτά,ἡ θάλασσα,
φωτίζουν μυστικά την νεκρή ψυχή μας
εἶναι το σῶμα μας πού περιμένει να γεννηθεῖ
--διασχίζοντας τά ἒτη τοῦ φωτός
διασχίζοντας τις νύκτες τοὺ ἀνέμου
ζεσταίνοντας με το βλέμμα τους
αἰῶνες  ὑπομονῆς τους θεούς πού πέθαναν.

Ὁ ἒρωτας
πού κάποτε κτίσαμε
ἒμεινε ἡ μόνη μας μνήμη
ἀνάμεσα στο Τίποτα και στο πιο Τίποτα

ΚΩΣΤΗΣ ΜΟΣΚΩΦ

Πέμπτη 2 Μαΐου 2019

Η ΟΡΑΣΗ ΤΡΕΦΕΙ

Ἡ ὃραση τρἐφει τόν ἂνθρωπο 
Ἀλλά τό σῶμα δέν τοῦ ἀρκεῖ
Μήτε τό δικό του
Μήτε τό ἂλλο

Τό σῶμα φθίνει
Κ' ἡ ὃραση θέλει διάρκεια

Σώματα ἒρχονται ἀπό παντοῦ
Καί δύσκολο νά διακρίνεις τήν πηγή

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ


Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

ΣΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ

Εἶμαι στό τέρμα τοῦ μυαλοῦ
μ' ἓνα χαμόγελο 
κρεουργημένο





Ν.Δ.ΚΑΡΟΥΖΟΥ
''ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ
ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ''
ΕΓΝΑΤΙΑ  1979
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Τρίτη 30 Απριλίου 2019

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΚΕΥΗ


Ὑπάρχουν δυνάμεις πού μας ὀρέγονται.Καμιά φορά μᾶς ἀρπάζουν ἀπό το σβέρκο μᾶς βγάζουν ἀπό το θολό νερό ὃπου δεν βλέπαμε τίποτα ἂλλο παρά κάτι πρόσωπα  σαν τις θαλασσινές μέδουσες.Μᾶς ἀνοίγουν τά μάτια ,μᾶς ξεβουλώνουν τ’ αὐτιά,μᾶς ἁπαλύνουν το δέρμα-και χαιρόμαστε το φῶς  τοῦ ἣλιου ,στα σύννεφα ,στα κλωνάρια,στη θάλασσα.Χαιρόμαστε τον ἀέρα,σπαρταρᾶ ἡ ψυχή μας,και λέμε πώς εἲμαστε πλάσματα τοῦ Θεοῦ.Ἒπειτα ,σά να τις ἒχει πιάσει μια παράξενη ἀνία,παίζουνε μαζί μας,ὃπως το παιδί πού διαμελίζει ἒνα ἐντομο,μᾶς ρίχνουνε κάτω,μᾶς τυφλώνουν πάλι,μᾶς σπρώχνουν στο χαλασμό.Αὐτές οἱ ἀνεξήγητες δυνάμεις πού δεν εἶναι οἱ δικές μας,πού μᾶς παραμονεύουν μέσα ἀπό τά καθημερινά σκεύη,πού μᾶς ἀγαποῦν,μᾶς πολεμοῦν,μᾶς βασανίζουν—εἶναι δικές σου,Θεέ μου,ἢ τίνος εἶναι;

ΣΕΦΕΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ,ΜΕΡΕΣ 27.09.1941



Δευτέρα 29 Απριλίου 2019

ΠΟΙΟΣ Σ'ΑΚΟΥΕΙ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΔΟΝΤΙΑ


Σαλός καθώς ήταν ξεθύμαινε,λιμάρoντας τα γαμψά του νύχια--ελλείψει δοντιών—αργά το βράδυ,καθώς περνούσαν οι συλλέκτες πυροκροτητών,και οι αυτόκλητοι ωτακουστές των τροπαρίων περί της Αναστάσεως του Σωτήρος,έστριβε εγκαίρως από την κεντρική οδό, πριν οι επιβάλλοντες την τάξη απομονώσουν όλα τα κακοποιώς εγκαταβιούντα στοιχεία πέριξ των πεζοδρομίων,άραξε τότε στον αγαπημένο του καφενέ,«όλα είναι διάκοσμος σε άνευ νοήματος συνηθειών,με την ίδια προσμονή αγοράζουμε μάσκες και λαμπάδες και το βράδυ της ανάστασης δεν διαφέρει ουσιαστικά από την τελευταία κραυγή της αποκριάς:την καύση του καρνάβαλου,τι ζωντανό υπάρχει σ’ αυτό που κρατάμε ως συνήθεια εκτός από μια κίνηση φυγής από μια φριχτή πραγματικότητα;»Ο σαλός στάθηκε δίχως δόντια,δεν μπορούσε εκ γενετής να δαγκώνει και αν δεν μπορείς την σήμερον να δαγκώνεις
δεν υπάρχεις.


(υπόμνημα στο 48ο  κεφάλαιο των σημειώσεων εκατό ημερών του Ν.Γ Πεντζίκη)

Κυριακή 28 Απριλίου 2019

ΣΥΝΕΓΕΙΡΟΜΑΙ ΣΗΜΕΡΟΝ

ΝΙΚΟΣ Γ.ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ

Οἱ ἀρχαῖοι πίστευαν στην ἀθανασία τῆς ψυχής,ἐνῶ ὁ Χριστιανός  πιστεύει στην ἀθανασία τοῦ ἀνθρώπου και προσδοκεῖ  ἀνάσταση νεκρῶν για να ἀποκατασταθεῖ και να λυτρωθεῖ ὁ ἂνθρωπος στην ἑνότητα,στην αὐθεντικότητα και την ἀκεραιότητά του.Διατί ὁ θάνατος δεν διαιρεῖ τίποτα,δεν χωρίζει τίποτα,εἶναι μια βαθύτερη συνέχεια,μια μυθική συνέχεια τῆς ζωῆς.


Ἀρχιεπίσκοπος Αὐστραλίας  Στυλιανός




Σάββατο 27 Απριλίου 2019

ΕΠΑΛΛΗΛΙΑ ΚΥΜΑΤΩΝ



καί ἰδού σεισμός ἐγένετο μέγας

Ματθ.κη'2


Ως ήχος βροντής
ή ανέμισμα σεισμού
απλώθηκε στην κοιμισμένη πόλη
το μαντάτο το πρώτο
της νίκης
δεν αντιλήφθηκα το παραμικρό
προς  ικανοποίηση των νεκροπομπών  
και των παράφρονων τυράννων
παράλληλο σύμπαν μπήκε στις αισθήσεις
και βούλιαξε στα άπατα της ψυχής.


Παρασκευή 26 Απριλίου 2019

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΑΠΡΙΛΗ



Ἀρκεῖ γάρ τῶ σταυρουμένω συνεγερθῆναι τῶ Ἰησοῦ
(Βαρσανουφίου ἀποκρίσεις,156)


Κλείστηκα λίγο στη σιωπή Όχι από αυτάρκεια,μα από ενοχές και αμηχανία Τόσος πλούτος ρέει και χάνεται Και εμείς επαίτες σε μια ψυχονευρωτική αλληλουχία συναισθημάτων Απ’ τις ουρές του καπνισμένου ορίζοντα ζητούμε απάντηση Ποιο χέρι απ’της αδιαφορίας την άβυσσο θα μας ανασύρει στο φώς;



Πέμπτη 25 Απριλίου 2019

ΤΟ ΧΩΜΑ ΚΑΙ Η ΑΒΥΣΣΟΣ

Νίπτει τήν πλίνθον ἡ θάλασσα,
ἀποπλύνει τόν πηλόν ἡ ἂβυσσος
καί οὐκ ἀναιρεῖ τούτου τήν σύστασιν,
ἀλλά σφίγγει τήν ὑπόστασιν
καί ἀποσμήχει τήν προαίρεσιν.

Βλέπετε,πόση τοῦ ποιήσαντος,
ἲδετε ποταπή τοῦ πλάσαντος διάθεσις,περί τά πλάσματα.

Κέκλινται καί εἱστήκει,τρέφονται καί παρέχει,
νίπτονται καί ἀποσμήχει,
καί οὑ χωνεύονται γηίνων πόδες ἐν ταῖς παλάμαις τοῦ πυρός.

Ἳλεως,ἳλεως,ἳλεως γενοῦ ἡμῖν,
ὁ πάντων ἀνεχόμενος καί πάντας ἐκδεχόμενος

ΕΙΣ ΤΟΝ ΝΙΠΤΗΡΑ,η' ΡΩΜΑΝΟΥ ΤΟΥ ΜΕΛΩΔΟΥ


Νίβει τόν Ἰούδα ὁ Χριστός,πλένει τό χῶμα ἡ Ἂβυσσος
καί δέν τόν διαλύει
ἀλλά τόν στερεώνει καί τοῦ ξελαμπικάρει τό μυαλό.

Βλέπετε,πόση ἡ ἀγάπη τοῦ Δημιουργοῦ,
δεῖτε,πόσο τρανή τοῦ Πλάστη ἡ στοργή στά Πλάσματά Του.
Ἐκεῑνοι ξαπλωμένοι κι Αὐτός ὀρθός,τρῶνε καί προσφέρει,
τούς πλένει τά πόδια καί τά καθαρίζει
καί δέ καίγονται τά πόδια τῶν ἀνθρώπων στά χέρια τῆς Φωτιάς.

Λυπήσου μας,λυπήσου μάς, λυπήσου μας,
Ἐσύ πού ὃλους τούς ἀνέχεσαι  κι ὃλους τους περιμένεις.

(ΑΠΟΔΟΣΗ ΑΡΧ.ΑΝΑΝΙΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ)




Τετάρτη 24 Απριλίου 2019

ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΗΣ ΣΑΡΚΑΣ

Αν κρύψουμε την αρρώστια μας 
κάτω από λιτά ενδύματα
στην καύση πάντα οδεύεις μισόγυμνος
έτσι για το προσάναμμα

στήν αγριότητα  βέβαια συμβαίνει
 να χρειάζεται άλλου είδους δύναμη
για ν'αντιστραφεί η ολοκληρωτική πτώση

Τρίτη 23 Απριλίου 2019

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ


Μην ἀναβάλεις: οὐσιαστικός κανόνας της ζωῆς.Ἀλλιῶς κινδυνεύεις να σε πάρει ὁ ὓπνος.Διῶχνε κάθε σκέψη συγκαταβατική,συνένοχο,κλεφταποδόχα.Μήν ξεχνᾶς πώς δεν πρέπει μόνο την πνευματική συνήθεια ν’ ἀποχτήσεις ἀλλά και τη σωματική.Σε καθετί ὑπάρχει και μια σωματική στάση.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ,ΜΕΡΕΣ 1925





Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

ΑΣΗΜΑΝΤΟ ΚΑΙ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΟ



Ὃλοι ὃσοι εἲμαστε ἀπόψε τώρα ἐδῶ,οἱ ἂλλοι που δε τους βλέπουμε ἐμεῖς,ὃσοι πέρασαν πρίν ἀπό ἐμᾶς και ὃσοι θα γεννηθοῦν το κατόπι μας,θα σταθοῦν διστακτικοί  μπρός στα πράγματα ,θα σκύψουν ἀναπάντητοι  πάνω ἀπ’ το μυστήριο τῆς ὓλης.Ἐπ’ αὐτοφώρω  αὐτήν  δεν  θα την συλλάβει κανείς.Εἶναι μια σφίγγα.Στά ἀνθρώπινα λόγια ,δεν θα χωρέσει ποτέ το ἀληθινό ὂνομά της.
Μολαταῦτα ὁ ἀνθρώπινος ρόλος δεν εἶναι  κι ἒτσι μικρός.Ἂν πάνω μας ὑψώνεται ἡ άπροσμέτρητη κορυφή τοῦ ἀσύλληπτου,κάτω ἀπ’τά πόδια μας χάσκει τά βάραθρο μιᾶς δίχως ὃρια  πτώσης.Ἂν  δεν ἒχουμε μέν τά χρυσᾶ φτερά τῶν ἀρχάγγελων,δεν δαγκώνουμε ὃμως το ἒδαφος  στον πυθμένα τοῦ σκότους.









ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ,ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΖΩΗ     


Κυριακή 21 Απριλίου 2019

ΔΑΚΡΥΑ


Νεῦσον το οὖς σου,θεέ τῶν ὃλων,και ἡμῶν δεομένων ἂκουσον και δεσμῶν τῶν τοῦ Θανάτου ἐξάρπασον.
Οἱ γάρ ἐχθροί ἀεί κυκλοῦντες ὁρατῶς και ἀοράτως ἐπαπειλοῦσιν τοῦ θανατῶσαι ἡμᾶς και την πίστιν ἁρπάσαι λοιπόν,
ἀνάστα,και διά τάχους ἀπολέσθωσαν πάντες και γνώτωσαν
ὃτι σύ εἶ ὁ θεός ἡμῶν και οἰκτείρεις  ἡμᾶς,ὣσπερ ὢκτειρας Μαρίας και Μάρθας τά δάκρυα.  

ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ
Στον Δίκαο και τετραήμερο Λάζαρο

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

ΠΟΙΗΣΗ Ή ΑΜΟΡΦΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΤΗΤΑ


στίχος ἢ μη στίχος,
μέλος και μη,
διαρκές ἢ τετελεσμένο,
μνημεῖο ἢ ἂμορφη προσωρινότητα,
ἐν προόδω πέρα ἀπό ἐμᾶς
και προς συμπλήρωση
μόνο στη γενική συντέλεια

ΣΟΦΙΑ ΣΚΟΠΕΤΕΑ,ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗ


Τετάρτη 17 Απριλίου 2019

ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΓΝΩΣΗ

Η καρδιά γνωρίζεται
σαν κύμα

η καρδιά γνωρίζεται
στην διεισδυτικότητα
στο μη πεπερασμένο

η καρδιά μαθαίνεται
επ'ακριβώς στις μη αριθμητικές πράξεις

η καρδιά στηρίζεται
στους αναγεννημένους
απ' τις στάχτες των ονείρων
που η ίδια πυρπόλησε

η καρδιά διακόπτεται
στην θανατότητα του ύπνου

Τρίτη 16 Απριλίου 2019

ΑΘΕΐΑ


Μια βίωση μέσα στην αθεΐα διακρίνει τη λεγόμενη πνευματική κίνηση τῶν σύγχρονων δυτικῶν λαῶν.Δέ σημαίνει ἂν μεγάλες ὁμάδες ἀτόμων μέσα σε τούτους τους λαοὐς διακηρύττουν πώς εἶναι χριστιανικές.Το γεγονός εἶναι ἓνα:οἱ λαοί αὐτοί δε δημιουργοῦν μήτε ἱστορία μήτε πολιτισμό,πιστεύοντας σ’ἒνα οἰκουμενικό Θεό,πιστεύοντας σ’ἓνα Θεό πού να εἶναι Θεός για ὃλα τα’ ἂτομα τῆς γῆς.Ἡ πίστη σ’ ἓνα πανανθρώπινο δεσμό πού να νικάει το χρόνο και το χῶρο,και να μην ἒχει θάνατο,λείπει τόσο ριζικά,τόσο μοιραῖα ἀπό τούς δυτικούς λαούς,πού δεν μποροῦμε μήτε κάν να ὑποθέσουμε πώς αὒριο ἀπό μόνοι τους θα την ἀποκτήσουν.Χωρίς να εἲμαστε για τοῦτο μυστικιστές,ἂν θέλουμε να δώσουμε ἓνα ὂνομα κ’ ἓνα πρόσωπο στη δύναμη πού διευθύνει την πορεία τῶν δυτικῶν λαῶν,θα ποῦμε πώς εὶναι το Πνεύμα τοῦ Κακοῦ,και δεν εἶναι σύμπτωση πώς ἡ μοναδική συλλογή στίχων τοῦ πιο ἀντιπροσωπευτικοῦ ποιητῆ τῆς δυτικῆς παρακμῆς στον περασμένο αἰῶνα να ἒχει τίτλο τά Λουλούδια τοῦ Κακοῦ.



Οἱ δυτικοί λαοί κινοῦνται εἲτε συνειδητά εἲτε ὂχι μέσα στα ὃρια τοῦ χρόνου και τοῦ χώρου.Γι’ αὐτό δεν ὁδηγοῦν τον ἑαυτό τους παρά στο θάνατο.
Και ἂν ὁδηγοῦν τον ἑαυτό τους στό θάνατο,δεν ἒχουν κανένα δικαίωμα να κάνουν για δάσκαλοι και ὁδηγητές στους ἂλλους λαούς

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ,ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ.



Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

Ο Νίκος Καρούζος πέθανε πότης και πάμφτωχος,αφού προηγουμένως διέλυσε με φροντίδα τη ζωή του.Έλεγε ότι το κοινωνικό του εγώ είναι μια ενόχληση,ότι για να είναι σε θέση να γράφει όφειλε να προσεγγίσει μια σφαίρα μηδενός.Έλεγε επίσης ότι αυτό που διέκρινε την ποίησή του ήταν το γεγονός ότι ήταν απόλυτα βιωμένη.Καθώς ήταν,μάλλον,η μοναδική αληθινή ζωή του.
Αν αυτές οι βιωματικές λεπτομέρειες και αυτές οι προθέσεις φωτίζουν κατάλληλα το έργο του Καρούζου,αυτό δεν συμβαίνει λιγότερο με τα ποιήματά του. Ό,τι διαβάζουμε στην ποίηση μας παρουσιάζεται συνήθως ως  το αποτέλεσμα μιας εργασίας,μιας δόμησης μιας αποσταθεροποίησης.Η ποίηση του Καρούζου,ωστόσο αφήνοντας κατά μέρος κάθε αξιολογική κρίση,μου βάζει  τρικλοποδιά όπως καμιά άλλη.Αυτό που διαβάζω είναι άραγε μια σχεδόν πρωτογενής παρόρμηση,ένα προϊόν αυτόματης γραφής,ή μήπως ένα κείμενο ξαναγραμμένο δέκα φορές,εκατό φορές-λίγο ενδιαφέρει,γίνεται αισθητός στο σημείο  αυτό ένας κοχλασμός,μια παρέκκλιση,γίνεται αισθητή η ποίηση εν τω γίγνεσθαι,μέσα στην έξαψη,την επείγουσα ανάγκη,τη βία,και επίσης τον σκοτεινό λόγο-γιατί δεν υπάρχει χρόνος για εξηγήσεις,δεν πρέπει να ξεφύγει από τα χέρια αυτό που τρέχει μπροστά και στη μέση αυτού του μένους,διακρίνω την ίδια στιγμή ένα είδος αθωότητας(άρνηση του ποιητή να υπολογίσει,να είναι μετρημένος;)κι ακόμη ξεπηδώντας στην επιφάνεια εδώ κι εκεί,ένα παράξενο χιούμορ αλλοπαρμένο.’’Υπήρξα πάντα παίκτης’και ‘’Αυτό που μ’έσωσε ήταν το χιούμορ’’’λέει ο Καρούζος.
Έτσι συμβαίνει και τα ποιήματα παρεκκλίνουν.Και όλο το έργο ακολουθεί την κίνηση.Ο Καρούζος στα πρώτα του βήματα είδε να προσάπτουν δύο χαρακτηρισμούς ετικέτες:Αυτή του σουρεαλιστή ποιητή και αυτή του θρησκευτικού ποιητή.Στην πραγματικότητα,γρήγορα θα αρνηθεί τον σουρεαλισμό,καθώς το εν λόγω ζήτημα μουμιοποιήθηκε,και θα δεί στη θρησκεία πάνω απ’ όλα,μια πηγή από εικόνες,στο μέτρο που γι’ αυτόν ό,τι  υπάρχει είναι ιερό.Η συνέχεια της διαδρομής του θα τον φέρει ουσιαστικά πιο κοντά στον Κάφκα και τον Μπέρετ,παρά στον Κλοντέλ ή στον Πατρίς ντε λα Τούρντι Πέν,ολοένα και πιο ερμητικό,παθιασμένο,αμετανόητο,αναρχικό.Ωστόσο η διαδρομή αυτή ακολουθείται χωρίς την παραμικρή ρήξη:θα ξαναβρούμε ,από την μια άκρη στην άλλη,το ίδιο άγχος,την ίδια εντύπωση αδιεξόδου,πνιξίματος.την ίδια κατάσταση μόνιμης επαναστατικότητας την ίδια ζωτική χρήση της ποίησης.Ο ορισμός της ποίησης  ως μια άσκηση αναπνοής,που οφείλεται  στον Γκίσμπεργκ,εφαρμόζεται διττά στον Καρούζο,η ποίηση είναι αυτή που τον σώζει από την ασφυξία,και τα ποιήματά του με την σειρά τους μας βοηθούν να αναπνέουμε μέσα από την πνοή που τα ζωντανεύει—την πνοή που,στην ποίηση δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον ακριβή ρυθμό της συγκίνησης.
Ο Καρούζος.αυτός ο άγριος  θα γίνει άραγε ένας κλασικός;Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι οι νεότεροι Έλληνες ποιητές ,στην πλειονότητά τους,τον έχουν τοποθετήσει εδώ και καιρό στο πάνθεον τους.

Του Μισέλ Βόλκοβιτς,περ.Διαβαζω αρ.393
(το κείμενο είναι απ’ το σημείωμα που συνοδεύει την έκδοση των ποιημάτων στα Γαλλικά)

Σάββατο 13 Απριλίου 2019

OI ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ


Eίναι ιστορική και ανθρωπολογική αλήθεια το γεγονός ότι η συνείδηση του θανάτου αποτελεί μια μείζονα κατάκτηση,συστατική του ανθρώπου.Τούτη η συνείδηση σηματοδοτεί την ουσιαστική καμπή της ιστορίας του ανθρωπίνου είδους,που συμπίπτει με την εμφάνιση του Homo sapiens κατά την παλαιολιθική εποχή.Οι άνθρωποι των σκοτεινών σπηλαίων  στο όρος Καρμέλ (40000 χρόνια),στη Λά Σαπέλ ω Σαιν(45000-35000 χρόνια),στο Μόντε Τσιρτσέο(35000 χρόνια),έσκαψαν τα πρώτα νεκροταφία και τοποθέτησαν εκεί τους νεκρούς τους.Τους έθαψαν καθιστούς,με δεμένους τους καρπούς και τους αστραγάλους,σαν έμβρυα σε στάση αναμονής,προορισμένα για μια δεύτερη ζωή.Από τότε  οι άνθρωποι παρήγαγαν,και συνεχίζουν να παράγουν καθημερινά,ένα γαλαξία ποικίλων παραστάσεων για τον επερχόμενο θάνατο τους,γιατί ο θάνατος προκάλεσε ρήγμα σε μια συνείδηση που ίσαμε τότε ήταν απλώς εργαλειακή.Από τη ρωγμή που ανοίχτηκε,ξεπήδησαν νέες,τεράστιες δυνάμεις που μετέβαλαν την ανθρώπινη αντίληψη για την ζωή,το θάνατο και τον κόσμο.Η ταφή εκφράζει,αναντίρρητα,μια πρόοδο της αντικειμενικής γνώσης.

Οι ζωντανοί και ο θάνατος,Ζαν Ζιγκλέρ
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ

ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παραλία Ασπροπύργου,σε μια θαυμάσια φθινοπωρινή λιακάδα  Για μένα, ότι φέρει την υπογραφή μου ισοδυναμεί με απόδειξη  ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟ...