Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

ΑΣΗΜΑΝΤΟ ΚΑΙ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΟ



Ὃλοι ὃσοι εἲμαστε ἀπόψε τώρα ἐδῶ,οἱ ἂλλοι που δε τους βλέπουμε ἐμεῖς,ὃσοι πέρασαν πρίν ἀπό ἐμᾶς και ὃσοι θα γεννηθοῦν το κατόπι μας,θα σταθοῦν διστακτικοί  μπρός στα πράγματα ,θα σκύψουν ἀναπάντητοι  πάνω ἀπ’ το μυστήριο τῆς ὓλης.Ἐπ’ αὐτοφώρω  αὐτήν  δεν  θα την συλλάβει κανείς.Εἶναι μια σφίγγα.Στά ἀνθρώπινα λόγια ,δεν θα χωρέσει ποτέ το ἀληθινό ὂνομά της.
Μολαταῦτα ὁ ἀνθρώπινος ρόλος δεν εἶναι  κι ἒτσι μικρός.Ἂν πάνω μας ὑψώνεται ἡ άπροσμέτρητη κορυφή τοῦ ἀσύλληπτου,κάτω ἀπ’τά πόδια μας χάσκει τά βάραθρο μιᾶς δίχως ὃρια  πτώσης.Ἂν  δεν ἒχουμε μέν τά χρυσᾶ φτερά τῶν ἀρχάγγελων,δεν δαγκώνουμε ὃμως το ἒδαφος  στον πυθμένα τοῦ σκότους.









ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ,ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΖΩΗ     


Κυριακή 21 Απριλίου 2019

ΔΑΚΡΥΑ


Νεῦσον το οὖς σου,θεέ τῶν ὃλων,και ἡμῶν δεομένων ἂκουσον και δεσμῶν τῶν τοῦ Θανάτου ἐξάρπασον.
Οἱ γάρ ἐχθροί ἀεί κυκλοῦντες ὁρατῶς και ἀοράτως ἐπαπειλοῦσιν τοῦ θανατῶσαι ἡμᾶς και την πίστιν ἁρπάσαι λοιπόν,
ἀνάστα,και διά τάχους ἀπολέσθωσαν πάντες και γνώτωσαν
ὃτι σύ εἶ ὁ θεός ἡμῶν και οἰκτείρεις  ἡμᾶς,ὣσπερ ὢκτειρας Μαρίας και Μάρθας τά δάκρυα.  

ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ
Στον Δίκαο και τετραήμερο Λάζαρο

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019

ΠΟΙΗΣΗ Ή ΑΜΟΡΦΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΤΗΤΑ


στίχος ἢ μη στίχος,
μέλος και μη,
διαρκές ἢ τετελεσμένο,
μνημεῖο ἢ ἂμορφη προσωρινότητα,
ἐν προόδω πέρα ἀπό ἐμᾶς
και προς συμπλήρωση
μόνο στη γενική συντέλεια

ΣΟΦΙΑ ΣΚΟΠΕΤΕΑ,ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗ


Τετάρτη 17 Απριλίου 2019

ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΓΝΩΣΗ

Η καρδιά γνωρίζεται
σαν κύμα

η καρδιά γνωρίζεται
στην διεισδυτικότητα
στο μη πεπερασμένο

η καρδιά μαθαίνεται
επ'ακριβώς στις μη αριθμητικές πράξεις

η καρδιά στηρίζεται
στους αναγεννημένους
απ' τις στάχτες των ονείρων
που η ίδια πυρπόλησε

η καρδιά διακόπτεται
στην θανατότητα του ύπνου

Τρίτη 16 Απριλίου 2019

ΑΘΕΐΑ


Μια βίωση μέσα στην αθεΐα διακρίνει τη λεγόμενη πνευματική κίνηση τῶν σύγχρονων δυτικῶν λαῶν.Δέ σημαίνει ἂν μεγάλες ὁμάδες ἀτόμων μέσα σε τούτους τους λαοὐς διακηρύττουν πώς εἶναι χριστιανικές.Το γεγονός εἶναι ἓνα:οἱ λαοί αὐτοί δε δημιουργοῦν μήτε ἱστορία μήτε πολιτισμό,πιστεύοντας σ’ἒνα οἰκουμενικό Θεό,πιστεύοντας σ’ἓνα Θεό πού να εἶναι Θεός για ὃλα τα’ ἂτομα τῆς γῆς.Ἡ πίστη σ’ ἓνα πανανθρώπινο δεσμό πού να νικάει το χρόνο και το χῶρο,και να μην ἒχει θάνατο,λείπει τόσο ριζικά,τόσο μοιραῖα ἀπό τούς δυτικούς λαούς,πού δεν μποροῦμε μήτε κάν να ὑποθέσουμε πώς αὒριο ἀπό μόνοι τους θα την ἀποκτήσουν.Χωρίς να εἲμαστε για τοῦτο μυστικιστές,ἂν θέλουμε να δώσουμε ἓνα ὂνομα κ’ ἓνα πρόσωπο στη δύναμη πού διευθύνει την πορεία τῶν δυτικῶν λαῶν,θα ποῦμε πώς εὶναι το Πνεύμα τοῦ Κακοῦ,και δεν εἶναι σύμπτωση πώς ἡ μοναδική συλλογή στίχων τοῦ πιο ἀντιπροσωπευτικοῦ ποιητῆ τῆς δυτικῆς παρακμῆς στον περασμένο αἰῶνα να ἒχει τίτλο τά Λουλούδια τοῦ Κακοῦ.



Οἱ δυτικοί λαοί κινοῦνται εἲτε συνειδητά εἲτε ὂχι μέσα στα ὃρια τοῦ χρόνου και τοῦ χώρου.Γι’ αὐτό δεν ὁδηγοῦν τον ἑαυτό τους παρά στο θάνατο.
Και ἂν ὁδηγοῦν τον ἑαυτό τους στό θάνατο,δεν ἒχουν κανένα δικαίωμα να κάνουν για δάσκαλοι και ὁδηγητές στους ἂλλους λαούς

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ,ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ.



Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

Ο Νίκος Καρούζος πέθανε πότης και πάμφτωχος,αφού προηγουμένως διέλυσε με φροντίδα τη ζωή του.Έλεγε ότι το κοινωνικό του εγώ είναι μια ενόχληση,ότι για να είναι σε θέση να γράφει όφειλε να προσεγγίσει μια σφαίρα μηδενός.Έλεγε επίσης ότι αυτό που διέκρινε την ποίησή του ήταν το γεγονός ότι ήταν απόλυτα βιωμένη.Καθώς ήταν,μάλλον,η μοναδική αληθινή ζωή του.
Αν αυτές οι βιωματικές λεπτομέρειες και αυτές οι προθέσεις φωτίζουν κατάλληλα το έργο του Καρούζου,αυτό δεν συμβαίνει λιγότερο με τα ποιήματά του. Ό,τι διαβάζουμε στην ποίηση μας παρουσιάζεται συνήθως ως  το αποτέλεσμα μιας εργασίας,μιας δόμησης μιας αποσταθεροποίησης.Η ποίηση του Καρούζου,ωστόσο αφήνοντας κατά μέρος κάθε αξιολογική κρίση,μου βάζει  τρικλοποδιά όπως καμιά άλλη.Αυτό που διαβάζω είναι άραγε μια σχεδόν πρωτογενής παρόρμηση,ένα προϊόν αυτόματης γραφής,ή μήπως ένα κείμενο ξαναγραμμένο δέκα φορές,εκατό φορές-λίγο ενδιαφέρει,γίνεται αισθητός στο σημείο  αυτό ένας κοχλασμός,μια παρέκκλιση,γίνεται αισθητή η ποίηση εν τω γίγνεσθαι,μέσα στην έξαψη,την επείγουσα ανάγκη,τη βία,και επίσης τον σκοτεινό λόγο-γιατί δεν υπάρχει χρόνος για εξηγήσεις,δεν πρέπει να ξεφύγει από τα χέρια αυτό που τρέχει μπροστά και στη μέση αυτού του μένους,διακρίνω την ίδια στιγμή ένα είδος αθωότητας(άρνηση του ποιητή να υπολογίσει,να είναι μετρημένος;)κι ακόμη ξεπηδώντας στην επιφάνεια εδώ κι εκεί,ένα παράξενο χιούμορ αλλοπαρμένο.’’Υπήρξα πάντα παίκτης’και ‘’Αυτό που μ’έσωσε ήταν το χιούμορ’’’λέει ο Καρούζος.
Έτσι συμβαίνει και τα ποιήματα παρεκκλίνουν.Και όλο το έργο ακολουθεί την κίνηση.Ο Καρούζος στα πρώτα του βήματα είδε να προσάπτουν δύο χαρακτηρισμούς ετικέτες:Αυτή του σουρεαλιστή ποιητή και αυτή του θρησκευτικού ποιητή.Στην πραγματικότητα,γρήγορα θα αρνηθεί τον σουρεαλισμό,καθώς το εν λόγω ζήτημα μουμιοποιήθηκε,και θα δεί στη θρησκεία πάνω απ’ όλα,μια πηγή από εικόνες,στο μέτρο που γι’ αυτόν ό,τι  υπάρχει είναι ιερό.Η συνέχεια της διαδρομής του θα τον φέρει ουσιαστικά πιο κοντά στον Κάφκα και τον Μπέρετ,παρά στον Κλοντέλ ή στον Πατρίς ντε λα Τούρντι Πέν,ολοένα και πιο ερμητικό,παθιασμένο,αμετανόητο,αναρχικό.Ωστόσο η διαδρομή αυτή ακολουθείται χωρίς την παραμικρή ρήξη:θα ξαναβρούμε ,από την μια άκρη στην άλλη,το ίδιο άγχος,την ίδια εντύπωση αδιεξόδου,πνιξίματος.την ίδια κατάσταση μόνιμης επαναστατικότητας την ίδια ζωτική χρήση της ποίησης.Ο ορισμός της ποίησης  ως μια άσκηση αναπνοής,που οφείλεται  στον Γκίσμπεργκ,εφαρμόζεται διττά στον Καρούζο,η ποίηση είναι αυτή που τον σώζει από την ασφυξία,και τα ποιήματά του με την σειρά τους μας βοηθούν να αναπνέουμε μέσα από την πνοή που τα ζωντανεύει—την πνοή που,στην ποίηση δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον ακριβή ρυθμό της συγκίνησης.
Ο Καρούζος.αυτός ο άγριος  θα γίνει άραγε ένας κλασικός;Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι οι νεότεροι Έλληνες ποιητές ,στην πλειονότητά τους,τον έχουν τοποθετήσει εδώ και καιρό στο πάνθεον τους.

Του Μισέλ Βόλκοβιτς,περ.Διαβαζω αρ.393
(το κείμενο είναι απ’ το σημείωμα που συνοδεύει την έκδοση των ποιημάτων στα Γαλλικά)

Σάββατο 13 Απριλίου 2019

OI ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ


Eίναι ιστορική και ανθρωπολογική αλήθεια το γεγονός ότι η συνείδηση του θανάτου αποτελεί μια μείζονα κατάκτηση,συστατική του ανθρώπου.Τούτη η συνείδηση σηματοδοτεί την ουσιαστική καμπή της ιστορίας του ανθρωπίνου είδους,που συμπίπτει με την εμφάνιση του Homo sapiens κατά την παλαιολιθική εποχή.Οι άνθρωποι των σκοτεινών σπηλαίων  στο όρος Καρμέλ (40000 χρόνια),στη Λά Σαπέλ ω Σαιν(45000-35000 χρόνια),στο Μόντε Τσιρτσέο(35000 χρόνια),έσκαψαν τα πρώτα νεκροταφία και τοποθέτησαν εκεί τους νεκρούς τους.Τους έθαψαν καθιστούς,με δεμένους τους καρπούς και τους αστραγάλους,σαν έμβρυα σε στάση αναμονής,προορισμένα για μια δεύτερη ζωή.Από τότε  οι άνθρωποι παρήγαγαν,και συνεχίζουν να παράγουν καθημερινά,ένα γαλαξία ποικίλων παραστάσεων για τον επερχόμενο θάνατο τους,γιατί ο θάνατος προκάλεσε ρήγμα σε μια συνείδηση που ίσαμε τότε ήταν απλώς εργαλειακή.Από τη ρωγμή που ανοίχτηκε,ξεπήδησαν νέες,τεράστιες δυνάμεις που μετέβαλαν την ανθρώπινη αντίληψη για την ζωή,το θάνατο και τον κόσμο.Η ταφή εκφράζει,αναντίρρητα,μια πρόοδο της αντικειμενικής γνώσης.

Οι ζωντανοί και ο θάνατος,Ζαν Ζιγκλέρ
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

CRAB NEBULA

Κλείνομαι
στο σκοτάδι μου
πάνω μου καθώς συντίθενται
αλληλοδιαδοχούμενα γεγονότα
σαν στριγκλιές του χρόνου
να διακρίνω ότι απέρριψα
"θα ήταν φώς",
είπαν οι σοφοί
επί δύο βδομάδες σχεδόν
αντέχοντας την έκρηξη
χρόνος ρέων
και έξω αυτού ουδείς
"θα ήταν σκότος",
έτσι γύρισα
και κοιμήθηκα ήσυχος

στα Κινέζικα χειρόγραφα αναφέρεται ότι την 12η Ιουλίου 1054 έγινε μία μεγάλη έκρηξη στο σύμπαν,την οποία οι Κινέζοι αστρονόμοι μπόρεσαν και κατέγραψαν.Επί δύο εβδομάδες έβλεπαν το φώς από την έκρηξη αυτή.
Οι σημερινοί αστρονόμοι πιστοποίησαν ότι πράγματι συνέβη τότε αυτή η έκρηξη,μία σούπερ νόβα,το δε αποτέλεσμα της ήταν ένα νεφέλωμα που του έδωσαν το όνομα Crab Nebula.

Τετάρτη 10 Απριλίου 2019

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΠΑΣΜΩΔΙΚΕΣ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ


πολιτισμός:τρόπος να πολλαπλασιάζεται η φθορά


Αποδέχτηκε την θλίψη του//
γίγαντας ο ύπνος//
συρταρωτά//
κειμήλια γλώσσας//
στα χειμερώδη χείλη//
της σιωπής//
άνοιξη στους υπέργηρους νευρώνες//
κλείνουν//
----
λογίζοντας ως θερισμό//
την ολόκληρη θέληση//

Στην αναίρεση της θέλησης
θερμότητα
έως θανάτου

Τρίτη 9 Απριλίου 2019

ΡΟΗ

Σκιᾶ κρατοῦμαι,καί ἀλήθειαν βλέπω.
Ὃ οὐδέν ἐστι,ἢ ἐλπίς ἡ βεβαία.
Ποία οὗν ἐλπίς; ἣν ὁφθαλμοί οὐκ εἶδον.
Αὓτη τί ἐστι; ζωή ἣν ἃπαντες ποθοῦσιν.
Ἡ δέ ζωή τί; ἢ Θεός κτίστης πάντων;
Τοῦτον πόθησον,καί μίσησον τόν κόσμον.
Κόσμος,θάνατος,
τί γάρ ἂρρευστον ἒχει;

Λόγος 25ος,ΣΥΜΕΩΝ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ

Κυριακή 7 Απριλίου 2019

ΠΕΡΙ ΦΩΤΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ

                                  ομφαλοσκόπος 

                                ονομάστηκες





αδρανώντας



ώς νόμιζαν

οι τελείως αδαείς



8395 ολόκληρα

μερόνυχτα
διαμένοντας στην ησυχία



                    
   υπερασπιστής

                  της  μεθόδου
                θεραπείας
                            των πληγών του καθενός

                             εξήλθες

                           "φώτισόν μου τό σκότος"

                              κράζοντας

                           περί φωτός ο λόγος




(σχεδίασμα
 για ποίημα 
στον
 Άγιο
 Γρηγόριο 
τον Παλαμά)



Σάββατο 6 Απριλίου 2019

ΤΟ ΨΥΧΙΚΟ ΑΙΣΘΗΜΑ ΤΗΣ ΘΝΗΤΟΤΗΤΑΣ




 Γενικά γιά τόν ὑγιή καί ζωντανό ἂνθρωπο δέν εἶναι φυσικό πράγμα ἡ αἲσθηση τῆς θνητότητάς του,γι' αὐτό καί εἶναι εὐδιάθετος.Σέ καιρό ὃμως ἀσθένειας ἐμφανίζεται τό ψυχικό αἲσθημα τῆς ἐγγύτητας τοῦ θανάτου ἢ τό αἲσθημα τῆς βεβαιότητας τοῦ θανάτου καί τότε ὁ ἂνθρωπος αἰσθάνεται ζωώδη φόβο ἢ δειλία καί ταυτόχρονα ἀποστροφή.Ὡστόσο ἡ πνευματική αἲσθηση τῆς θνητότητας μας,πού ἐνεργεῖται ἀπό τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος,ἀπέχει ἀπό τό ἀντίστοιχο ψυχικό-ζωῶδες αἲσθημα ὃσο ὁ οὐρανός ἀπό τή γῆ.

ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ,από το  ΑΓΩΝΑΣ ΘΕΟΓΝΩΣΙΑΣ

Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

ΘΕΜΑ ΑΛΛΕΡΓΙΩΝ

Δυστηχής
με λογιών
αλλεργίες στις αισθήσεις

κλείνουν οι πόροι όταν φυσάει
απ'τα αρωματοποιία της αγοράς

 σήψη των ιδεών 
κατά μήκος των πεζοδρομίων 

Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΑ


To φως ορέχτηκε
δίχως
τις υμνωδίες της αγοράς
υπόστεγα
με την υπόκωφη
 ροή του νερού
έκλεινε διαρκώς
στα κρημνώδη
της μοναξιάς
απ’ αρχής της ζωής
 εκκινεί και η φθορά
χαμένη στα υδρόβια
συντρίμια
ρίζες που πληθαίνουν και χάνονται
 στα βύθια ύδατα


στημένη ιστορία η γενεαλογία

στριμώχνει το αίμα 
σε πρόστυχες ιδεολογίες

Τετάρτη 3 Απριλίου 2019

Η ΣΚΑΛΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΠΑΝΩ


EINAI ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΛΟΓΙΣ ΛΑΟΙ
 ΒΑΖΟΥΝΕ ΜΕΣΑ Ἢ ΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ
 ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΙΩΜΑΤΑ ΣΚΑΛΑΣ

ΠΑΝΑΓΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ,Η ΨΥΧΗ


Θα μείνουνε λίγο
ν’ αγναντέψουνε το φως
όπως σκιές γεμίζει του ήλιου η βιασύνη
ὀπως οι σκέψεις
στέκονται
αυλακώνοντας τις μορφές
και τριγυρνούν σε ανόμοια κελιά
διαρρηγνύοντας
και πετροβολώντας

τότε θα χρειαστεί
να κρυφτούνε

Τρίτη 2 Απριλίου 2019

Ο ΧΑΡΤΗΣ


Ἐν χάρτη τῆς ψυχῆς μου
γεγραμμένην τήν αἲτησιν
ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ


Εἶναι ἂλλα τῆς ψυχῆς τά γεγονότα
Ἱστορικός ἐκεῖ κανείς

Μόνο κάτι πουλιά
Σ' ἂγνωστων δέντρων φυλλωσιές
Λόγω συγγένειας γνωρίζουν τά σκιρτήματα
Τά φτερωτά ταξίδια καί τίς πτώσεις

Δέν εἶναι χωρίς χάρτη ἡ ψυχή
Ἒχει περάσει τόσο σῶμα ἀπό τότε

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΡΟΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΑΠ'ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ :ΜΕ ΤΟΝ ΞΕΝΟ,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗ

Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΠΛΑΣΤΗ ΠΝΙΓΗΡΟΤΗΤΑ


Η σάρκα 

επαίρεται

αντιδρά ο πηλός


η μη προοπτική

φαινομενικά

 στον λάκκο τούτο

ονειρευόμαστε

η λάσπη
να γυρίσει σε φώς.


26.06,drifting  36 03 north,010 32 west


Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

ΚΡΑΤΟΣ

Ὁ ἂνθρωπος ἒγινε δοῦλος τῶν κρατῶν πού ὁ ἲδιος δημιούργησε,τῆς ἐπιστήμης πού εἶναι πάντοτε πολύ σχετική,,τῶν ἀφηρημένων φιλοσοφιῶν καί ἰδεολογιῶν του.Καί τό χειρότερο ἀκόμη,τῶν μηχανῶν πού ὁ ἲδιος ἐφεῦρε.Ἐγκαταλείποντας τόν Θεό,ὁ ἲδιος ὁ ἂνθρωπος δημιουργεῖ ἐχθροῦς,ὁ πρῶτος ἀπό αὐτοῦς εἶναι τό κράτος.Καί διέξοδος ἀπό αὐτό δέν ὑπάρχει.Ὃσο περισσότερο ὁργανώνεται καί ένισχύεται ἡ κρατική μηχανή,τόσο γρηγορότερα καί ἀγριότερα γίνεται ἡ διαδικασία τῆς ἀποπροσωποίησης τῶν ἀνθρώπων.Ἐξαιτίας αὐτοῦ μποροῦμε νά ποῦμε ὃτι ὁ Χριστιανισμός καθίσταται ἂβολος γιά τό ἀπρόσωπο κράτος.

ΑΡΧ.ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΣΑΧΑΡΟΦ

Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

Η ΠΡΩΤΗ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ


ΘΕΕ  ΜΟΥ  ΚΑΙ  ΤΙ  ΝΑ  ΓΙΝΗΚΑΝ  ΤΟΥ  ΚΟΣΜΟΥ  ΟΙ  ΑΝΤΡΕΙΩΜΕΝΟΙ;

ΡΕΝΑ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΛΚΟΣ 1974,ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΕΣ:ΜΑΙΡΗ ΣΧΟΙΝΑ



Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019

ΔΙΑΔΕΔΟΜΈΝΗ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΑΝΟΙΞΗ

Αγανακτώ στην προσφυγή
ανούσιες πλέξεις
σε
--παύση--
ώσπου να ανακτήσουν
την λάμψη
οι λάμπες 
του δρόμου
με το κίτρινο
λερωμένο
φως
άντε τώρα να τραγουδήσεις

την λάσπη

και την πέτρα


Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

Η ΟΔΟΣ,Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΖΩΗ

Ὁ Χριστός εἶπε γιά τόν Ἑαυτό του:
Ἐγῶ εἰμί ἡ Ὁδός καί ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή
Καί τά τρία αὐτά εἶναι ἓνα.
Εὶναι ἀδύνατον νά ἐπιτύχει κάποιος
 τήν Ἀλήθεια-Ἀγαθό 
στήν ὁδό τῆς ἀδικίας,
τῆς βίας,
τοῦ ψεύδους,
τῶν ἐγκλημάτων,


ΑΡΧ.ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΣΑΧΑΡΟΦ

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019

ΣΤΗΝ ΛΑΣΠΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΤΡΑ







Tί σημασία ἒχει ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου,ἂν 
δέν τήν ἐξαγοράζουμε κάθε τόσο;
(ὂχι με χρήματα βέβαια)
Μήν ξεχνᾶς νά σιχαίνεσαι πάντα τούς ψυχικούς σελέμηδες.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ,ΜΕΡΕΣ,Μάρτης 1932


Τρίτη 26 Μαρτίου 2019

ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ


Ποίηση εἶναι  μια λέξη συνώνυμη με τη Δημιουργία.Ἀλλά ,γιατί ἀπ’ὃλες τις τέχνες και τις ἐπιστῆμες τοῦ ἀνθρώπου,ὁ ἒντεχνος λόγος ἒχει το προνόμιο να λέγεται Ποίηση και ὁ λειτουργός της ποιητής;
Νομίζω ,πρόκειται για ἓναν θεμελιώδη διαχωρισμό,ἀνάμεσα στην ἰδιότητα τοῦ ποιητῆ και σ’ὃλες τις ἂλλες ἀνθρώπινες ἰδιότητες.Ἓναν διαχωρισμό πού ἀνταποκρίνεται στον διπλό τρόπο πού ἒχουμε την δυνατότητα να βλέπουμε το ἀντικείμενο:
Τον ἀνιδιοτελή και τον χρησιμοθηρικό.Γι’ αὐτό κι ὁ παραπάνω διαχωρισμός θα πρέπει να ἒχει την ἀρχή του ἀπό πολύ παλιά.Ἲσως,ἀπό τότε πού ὁ ἂνθρωπος πρωτοκοίταξε τον κόσμο,πού συνειδητοποίησε την καταστροφική του δύναμη πάνω στα πράγματα και τους ἂλλους και φοβήθηκε.Περιέβαλε,τότε,τον Ποιητή και το λειτούργημά του με ιερότητα ,σαν δύναμη ἀντισταθμιστική.Καί πραγματικά,ὃσο ἀπομακρυνόμαστε ἀπ’ τις ἀρχαικές κοινωνίες προς τους νεότερους χρόνους,τόσο βλέπουμε τον Κόσμο-κατά τον βαθμό πού ὁ ρόλος τοῦ ποιητή περιορίζεται σε σημασία-ν’ ἀρχίζει να κυριαρχεῖται ἀπό το κερδοσκοπικό πνεῦμα και να ὁδηγεῖται βαθμιαῖα στη χρεωκοπία.
Το τερατῶδες τῆς ἐποχῆς μας εἶναι γέννημα τῆς χρησιμοθηρικῆς μας ἀντίληψης τοῦ κόσμου,ταυτόσημης με το πνεύμα τῆς ἐκμετάλλευσης.Καί,να,λοιπόν πού σε μιάν ἐποχή πέρα για πέρα χρησιμοθηρική,ψυχρά ὠφελιμιστική κι ἀπάνθρωπη,οἱ νέοι ἂνθρωποι στον τόπο μας ,ἀρχίζουν ν’ ἀποζητοῦν αύτό πού φαίνεται το λιγότερο χρήσιμο:Την Ποίηση και τον Ποιητή.Μέσα σ’ ἓναν κόσμο οἰκοδομημένον πάνω στην ὑλική δύναμη,ὁ ποιητής σήμερα,μαθαίνει ξαφνικά,ὃτι τόν χρειάζονται.Πού σημαίνει ὁτι ὁ νέος ἂνθρωπος θέλει να ξαναδεῖ τον Κὀσμο ἀπό την ἀρχή με το καθαρό του βλέμμα,δηλαδή με το βλέμμα τοῦ ποιητῆ.
Ξαναμαθαίνοντας οἱ ἂνθρωποι να κοιτάζουν τά πράγματα και ἀλλἠλους με τά μάτια τοῦ ποιητῆ,ἲσως τότε μπορέσουν ν’ ἀποκαταστήσουν τον Κόσμο στην πρωταρχική του ὀμορφιά και ἱερότητα.

ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗ


Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

ΣΤΗΝ ΔΙΝΗ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ Η ΦΥΣΗ ΣΦΑΔΑΖΕΙ


Νύξ ἀμειδής ἡ φύσις ἡ ἐμή,
Και πῶς ἐξ αὐτῆς λάμψει ὁ ἣλιος;

ΡΩΜΑΝΟΥ ΜΕΛΩΔΟΥ 
ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ ΜΕΘΕΟΡΤΟΝ 
ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

Βέβαια δεν είμαστε μόνο ένα ζώδιο
έχουμε αποφύσεις όλων των ονείρων
και ρίζες που φτάνουν βαθιά
στο μακρύτερο μέλλον

τότε θυμήθηκα
όταν

τραβώντας όλα τα χτυπημένα μήλα
απ’την σκιά του πατρικού μου σπιτιού
ΠΩΣ
ακόμα και οι ιδέες  που φαίνονται άγουρες
σκουληκιάζουν, 
πολύ πριν πέσουν καταγής

πότε θα’ρθείς;
σκορπιούς γέμισε η πανσέληνος



Σάββατο 23 Μαρτίου 2019

ΚΙ ΑΛΛΑ ΠΛΗΓΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΤΗΘΟΣ


Και μπαίνεις στη βυζαντινή λειτουργία για να συνειδητοποιήσεις τι σημαίνει ενηλικίωση στον πολιτισμό:
Δραματουργία αρχαιοελληνικής τραγωδίας,με τους δύο χορούς,τις εισόδους-εξόδους των κορυφαίων,τη διαλεκτική αντιφωνία.Ποίηση ιλιγγιώδης,ζωγραφική θριάμβου των σημαινομένων πάνω στα σημαίνοντα,μέλος συναρπαστικής υπέρβασης των ατομοκεντρικών ευφραντικών σκοπιμοτήτων.Οι άνθρωποι εκεί κατέχουν το απόσταγμα εκφραστικής πάλης γιγάντων,δραματουργούν τον τρόπο και μελωδούν τον λόγο της πρόσβασης σε μέτρα νοηματοδότησης της ύπαρξης και του κόσμου,συγκλονιστικά.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ


Ο ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΟΥΖΟΥ


Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

ΑΛΗΤΕΥΩ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΣΗ


η καταφρόνια της αιωνιότητας από μόνη της
οδηγεί στο πράγματι αιώνιο

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ

Μικραίνει

 ολοσχερώς 
η αντίδραση της άνοιξης

των λουλουδιών 
το ζωηρό απλόχερο άδειασμα

η επανάσταση 
που λαθεύει
 στους άγουρους 
μίσχους

αχ Θέ μου
αρδεύονται
 τα εσώψυχα 
με κίβδηλο φως

Τρίτη 19 Μαρτίου 2019

TA EΙΣ ΕΑΥΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΙΑ

Αν σ'εξοντώσουν
στην λιμασμένη ανάσα

δύστροπος θ'αποδειχθεί ο καιρός

δεν θα μπορεί τότε να σε γλυτώσει
ούτε η τρικυμία
ούτε τα σκαρφαλωμένα στην άβυσσο άνθη

μόνος στο χαμό

μόνος στην ανυπάκοη ρωγμή

Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019

ΑΘΩΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΜΥΣΤΗΡΕΥΣΕΩΝ

Ήρθαν οι ώρες
στο κρύο και στο σκότος
όπου αναμιγνύονται
στάλες μνήμης με σκουριά

όταν ξυπνώντας
όλα τα πράγματα σου λένε:
χανόμαστε στην κτηνωδία του καιρού

δίχως ελπίδα να στρίψει το κέρμα
και να σωθούμε

μέσ'την απλή
ατόφια 
φθορά


Σάββατο 16 Μαρτίου 2019

ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ



η επινοημένη ευτυχία

 σφαδάζει

στο ανυπεράσπιστο

σώμα


όλοι θα πεθάνουμε

θα χυθεί στα σπλάχνα μας 

λίγη συμπόνια απ'τή θεϊκή δρόσο


Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

ΠΕΡΙ ΚΑΥΣΕΩΣ

Αναμένει ευλαβικά
ένα κομμάτι της ύπαρξης
που δεν χωνεύτηκε στις στάχτες
και πήρε θαρρετά ν'ανεβαίνει
τις σκάλες
όπου η καύση

"τίνος είναι τώρα όσα σύναξες;"
"άνεμος τα σκορπίζει",
απάντησε

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019

ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΦΟΒΟΣ

ἐλευθέραν εἶναι προσήκει παντός φόβου τήν ἀρετήν
ἀδέσποτον ἀρετή  καί ἑκούσιον,παντός φόβου καί ἀνάγκης ἐλεύθερον

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ,ΠΑΡΑ ΜΑΞΙΜΩ ΤΩ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗ,ΚΕΦ.ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ

Ἡ πάσης ἰδιοτελείας καί ἀνάγκης ἐλευθέρα ἀγάπη  οὐδέν φοβεῖται.
Πᾶσα τοῦ ἀνθρώπου ἀνησυχία βασίζεται ἐπί κληρονομηθεισῶν ψυχολογικῶν καί σωματικῶν ἀδυναμιῶν δηλαδή χωρισμός τῆς ψυχῆς ἀπό τῆς θείας χάριτος καί φθορά τοῦ σώματος,ἐκ τῶν ὁποίων προκύπτουν ἱδιοτέλειαι.Ἡ κατά τούτον  ἀπειλή προκαλεῖ αὐτομάτως τόν φόβον καί τήν ἀνησυχίαν.Ὁ φόβος δέν ἐπιτρέπει εἰς τόν ἂνθρωπον νά τελειοποιηθῆ ἐν τῆ ἀγάπη.
Κρατούμενος ὑπό τό κράτος τοῦ θανάτου καί μή ἒχων πραγματικήν καί ὀρθήν πίστιν εἰς τόν Θεόν ὀ ἂνθρωπος ἀνησυχεῖ διά τά πάντα καί κυριαρχεῖται ὑπό σωματικῶν καί ψυχολογικῶν ἱδιοτελῶν ἀρχῶν καί οὒτως ἀδυνατεῖ νά ἀγαπᾶ ἀνιδιοτελῶς καί ἐλευθέρως.Ἀγαπᾶ καί πιστεύει κατά τό νομιζόμενον ὑπ' αὐτοῦ συμφέρον.Δύναται δέ νά ποιῆση Θεόν καθ' ὁμοίωσιν ἑαυτοῦ.Οὓτος ὑστερεῖ ὁ ἂνθρωπος τοῦ ἀρχικοῦ τοῦ προορισμοῦ και ἀστοχεῖ πνευματικῶς.Αἱ ἀστοχίαι αὗται εἰς τήν βιβλικήν γλῶσσαν λέγοντα ἁμαρτίαι.Πηγή τῶν προσωπικῶν ἁμαρτιῶν τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἡ εἰς χεῖρας τοῦ διαβόλου  δύναμις τοῦ θανάτου καί ἡ ἐκούσιος ὑποταγή τοῦ ἀνθρώπου εἰς αὐτήν.

Π. ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ,ΤΟ ΠΡΩΠΑΤΟΡΙΚΟΝ ΑΜΑΡΤΗΜΑ


Σάββατο 9 Μαρτίου 2019

ΛΥΧΝΑΡΙ ΣΤΟ ΣΚΟΤΟΣ

Ἡ συμφορά ἒρχεται μέ τήν ἀνυπακοή.Μᾶς παρασέρνουν τά μάτια νά πιστεύουμε μονάχα ότι βλέπουμε.Τά ἂλλα δέν ὑπάρχουν  λέμε.Γιά νά'χουμε τή βεβαιότητα ὃτι ὑπάρχουμε,θέλουμε νά φαινόμαστε,νά μᾶς βλέπουν.Ντυνόμαστε ὃσο μποροῦμε πιό φανταχτερά.Κρεμᾶμε στολίδια,πού λάμπουν σά χαμόγελα.Φοράμε μετάξια πού μεθᾶνε τήν ἁφή.

Μέσα σ' ὃλ' αύτά πῶς μπορεῖς νά στέκεις ἀληθινός;Πρόσχαρος σάν τή σοφή ἂνοιξη;Γιορταστικός σάν τήν άλήθεια τῆς Λαμπρῆς,πού μέρα με τή μέρα πλησιάζει;

Ἀλήθεια καί σοφία.

Παίρνω τόν ἓνα καί τόν ἂλλο δρόμο,κάνοντας μέ τό νοῦ μου διάφορες σκέψεις,περί ἀληθινῆς γνώσεως καί σοφίας.
Ποιό εἶναι τό ὁδηγό λυχνάρι;
Ποιό λυχνάρι νά κρατήσω,γιά νά φωτιστῶ στό σκότος που βρίσκομαι;

Ν.Γ.ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ,ΟΜΙΛΗΜΑΤΑ

Παρασκευή 8 Μαρτίου 2019

ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΚΥΜΑΤΑ

Τά κύματα εἶναι οἱ ψυχές τῶν ἀνθρώπων πού ἀληθινά δέν πεθαίνουν,δηλαδή οἱ ψυχές ὃλων τῶν ἀνθρώπων τῆς γῆς,πού πραγματικά τραγουδᾶν ὃταν σωπαίνει ὁ ἣλιος.Δέν πεθαίνουν οἱ ἂνθρωποι,δέν πεθαίνουν τά κύματα,ὃποιος κυττάζει τά κύματα ξεχνάει καί τοῦτο ἀκόμα,πώς κάποτε φαινομενικά θά πεθάνει.


ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ



ΒΡΑΧΙΑ

 Βράχια που αντικρύζεις μπαίνοντας το πλοίο της γραμμής στο λιμάνι του Γαυρίου(ΑΝΔΡΟΣ0