Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

Ο Νίκος Καρούζος πέθανε πότης και πάμφτωχος,αφού προηγουμένως διέλυσε με φροντίδα τη ζωή του.Έλεγε ότι το κοινωνικό του εγώ είναι μια ενόχληση,ότι για να είναι σε θέση να γράφει όφειλε να προσεγγίσει μια σφαίρα μηδενός.Έλεγε επίσης ότι αυτό που διέκρινε την ποίησή του ήταν το γεγονός ότι ήταν απόλυτα βιωμένη.Καθώς ήταν,μάλλον,η μοναδική αληθινή ζωή του.
Αν αυτές οι βιωματικές λεπτομέρειες και αυτές οι προθέσεις φωτίζουν κατάλληλα το έργο του Καρούζου,αυτό δεν συμβαίνει λιγότερο με τα ποιήματά του. Ό,τι διαβάζουμε στην ποίηση μας παρουσιάζεται συνήθως ως  το αποτέλεσμα μιας εργασίας,μιας δόμησης μιας αποσταθεροποίησης.Η ποίηση του Καρούζου,ωστόσο αφήνοντας κατά μέρος κάθε αξιολογική κρίση,μου βάζει  τρικλοποδιά όπως καμιά άλλη.Αυτό που διαβάζω είναι άραγε μια σχεδόν πρωτογενής παρόρμηση,ένα προϊόν αυτόματης γραφής,ή μήπως ένα κείμενο ξαναγραμμένο δέκα φορές,εκατό φορές-λίγο ενδιαφέρει,γίνεται αισθητός στο σημείο  αυτό ένας κοχλασμός,μια παρέκκλιση,γίνεται αισθητή η ποίηση εν τω γίγνεσθαι,μέσα στην έξαψη,την επείγουσα ανάγκη,τη βία,και επίσης τον σκοτεινό λόγο-γιατί δεν υπάρχει χρόνος για εξηγήσεις,δεν πρέπει να ξεφύγει από τα χέρια αυτό που τρέχει μπροστά και στη μέση αυτού του μένους,διακρίνω την ίδια στιγμή ένα είδος αθωότητας(άρνηση του ποιητή να υπολογίσει,να είναι μετρημένος;)κι ακόμη ξεπηδώντας στην επιφάνεια εδώ κι εκεί,ένα παράξενο χιούμορ αλλοπαρμένο.’’Υπήρξα πάντα παίκτης’και ‘’Αυτό που μ’έσωσε ήταν το χιούμορ’’’λέει ο Καρούζος.
Έτσι συμβαίνει και τα ποιήματα παρεκκλίνουν.Και όλο το έργο ακολουθεί την κίνηση.Ο Καρούζος στα πρώτα του βήματα είδε να προσάπτουν δύο χαρακτηρισμούς ετικέτες:Αυτή του σουρεαλιστή ποιητή και αυτή του θρησκευτικού ποιητή.Στην πραγματικότητα,γρήγορα θα αρνηθεί τον σουρεαλισμό,καθώς το εν λόγω ζήτημα μουμιοποιήθηκε,και θα δεί στη θρησκεία πάνω απ’ όλα,μια πηγή από εικόνες,στο μέτρο που γι’ αυτόν ό,τι  υπάρχει είναι ιερό.Η συνέχεια της διαδρομής του θα τον φέρει ουσιαστικά πιο κοντά στον Κάφκα και τον Μπέρετ,παρά στον Κλοντέλ ή στον Πατρίς ντε λα Τούρντι Πέν,ολοένα και πιο ερμητικό,παθιασμένο,αμετανόητο,αναρχικό.Ωστόσο η διαδρομή αυτή ακολουθείται χωρίς την παραμικρή ρήξη:θα ξαναβρούμε ,από την μια άκρη στην άλλη,το ίδιο άγχος,την ίδια εντύπωση αδιεξόδου,πνιξίματος.την ίδια κατάσταση μόνιμης επαναστατικότητας την ίδια ζωτική χρήση της ποίησης.Ο ορισμός της ποίησης  ως μια άσκηση αναπνοής,που οφείλεται  στον Γκίσμπεργκ,εφαρμόζεται διττά στον Καρούζο,η ποίηση είναι αυτή που τον σώζει από την ασφυξία,και τα ποιήματά του με την σειρά τους μας βοηθούν να αναπνέουμε μέσα από την πνοή που τα ζωντανεύει—την πνοή που,στην ποίηση δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον ακριβή ρυθμό της συγκίνησης.
Ο Καρούζος.αυτός ο άγριος  θα γίνει άραγε ένας κλασικός;Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι οι νεότεροι Έλληνες ποιητές ,στην πλειονότητά τους,τον έχουν τοποθετήσει εδώ και καιρό στο πάνθεον τους.

Του Μισέλ Βόλκοβιτς,περ.Διαβαζω αρ.393
(το κείμενο είναι απ’ το σημείωμα που συνοδεύει την έκδοση των ποιημάτων στα Γαλλικά)

Σάββατο 13 Απριλίου 2019

OI ΖΩΝΤΑΝΟΙ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ


Eίναι ιστορική και ανθρωπολογική αλήθεια το γεγονός ότι η συνείδηση του θανάτου αποτελεί μια μείζονα κατάκτηση,συστατική του ανθρώπου.Τούτη η συνείδηση σηματοδοτεί την ουσιαστική καμπή της ιστορίας του ανθρωπίνου είδους,που συμπίπτει με την εμφάνιση του Homo sapiens κατά την παλαιολιθική εποχή.Οι άνθρωποι των σκοτεινών σπηλαίων  στο όρος Καρμέλ (40000 χρόνια),στη Λά Σαπέλ ω Σαιν(45000-35000 χρόνια),στο Μόντε Τσιρτσέο(35000 χρόνια),έσκαψαν τα πρώτα νεκροταφία και τοποθέτησαν εκεί τους νεκρούς τους.Τους έθαψαν καθιστούς,με δεμένους τους καρπούς και τους αστραγάλους,σαν έμβρυα σε στάση αναμονής,προορισμένα για μια δεύτερη ζωή.Από τότε  οι άνθρωποι παρήγαγαν,και συνεχίζουν να παράγουν καθημερινά,ένα γαλαξία ποικίλων παραστάσεων για τον επερχόμενο θάνατο τους,γιατί ο θάνατος προκάλεσε ρήγμα σε μια συνείδηση που ίσαμε τότε ήταν απλώς εργαλειακή.Από τη ρωγμή που ανοίχτηκε,ξεπήδησαν νέες,τεράστιες δυνάμεις που μετέβαλαν την ανθρώπινη αντίληψη για την ζωή,το θάνατο και τον κόσμο.Η ταφή εκφράζει,αναντίρρητα,μια πρόοδο της αντικειμενικής γνώσης.

Οι ζωντανοί και ο θάνατος,Ζαν Ζιγκλέρ
Εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

CRAB NEBULA

Κλείνομαι
στο σκοτάδι μου
πάνω μου καθώς συντίθενται
αλληλοδιαδοχούμενα γεγονότα
σαν στριγκλιές του χρόνου
να διακρίνω ότι απέρριψα
"θα ήταν φώς",
είπαν οι σοφοί
επί δύο βδομάδες σχεδόν
αντέχοντας την έκρηξη
χρόνος ρέων
και έξω αυτού ουδείς
"θα ήταν σκότος",
έτσι γύρισα
και κοιμήθηκα ήσυχος

στα Κινέζικα χειρόγραφα αναφέρεται ότι την 12η Ιουλίου 1054 έγινε μία μεγάλη έκρηξη στο σύμπαν,την οποία οι Κινέζοι αστρονόμοι μπόρεσαν και κατέγραψαν.Επί δύο εβδομάδες έβλεπαν το φώς από την έκρηξη αυτή.
Οι σημερινοί αστρονόμοι πιστοποίησαν ότι πράγματι συνέβη τότε αυτή η έκρηξη,μία σούπερ νόβα,το δε αποτέλεσμα της ήταν ένα νεφέλωμα που του έδωσαν το όνομα Crab Nebula.

Τετάρτη 10 Απριλίου 2019

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΠΑΣΜΩΔΙΚΕΣ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ


πολιτισμός:τρόπος να πολλαπλασιάζεται η φθορά


Αποδέχτηκε την θλίψη του//
γίγαντας ο ύπνος//
συρταρωτά//
κειμήλια γλώσσας//
στα χειμερώδη χείλη//
της σιωπής//
άνοιξη στους υπέργηρους νευρώνες//
κλείνουν//
----
λογίζοντας ως θερισμό//
την ολόκληρη θέληση//

Στην αναίρεση της θέλησης
θερμότητα
έως θανάτου

Τρίτη 9 Απριλίου 2019

ΡΟΗ

Σκιᾶ κρατοῦμαι,καί ἀλήθειαν βλέπω.
Ὃ οὐδέν ἐστι,ἢ ἐλπίς ἡ βεβαία.
Ποία οὗν ἐλπίς; ἣν ὁφθαλμοί οὐκ εἶδον.
Αὓτη τί ἐστι; ζωή ἣν ἃπαντες ποθοῦσιν.
Ἡ δέ ζωή τί; ἢ Θεός κτίστης πάντων;
Τοῦτον πόθησον,καί μίσησον τόν κόσμον.
Κόσμος,θάνατος,
τί γάρ ἂρρευστον ἒχει;

Λόγος 25ος,ΣΥΜΕΩΝ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ

Κυριακή 7 Απριλίου 2019

ΠΕΡΙ ΦΩΤΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ

                                  ομφαλοσκόπος 

                                ονομάστηκες





αδρανώντας



ώς νόμιζαν

οι τελείως αδαείς



8395 ολόκληρα

μερόνυχτα
διαμένοντας στην ησυχία



                    
   υπερασπιστής

                  της  μεθόδου
                θεραπείας
                            των πληγών του καθενός

                             εξήλθες

                           "φώτισόν μου τό σκότος"

                              κράζοντας

                           περί φωτός ο λόγος




(σχεδίασμα
 για ποίημα 
στον
 Άγιο
 Γρηγόριο 
τον Παλαμά)



Σάββατο 6 Απριλίου 2019

ΤΟ ΨΥΧΙΚΟ ΑΙΣΘΗΜΑ ΤΗΣ ΘΝΗΤΟΤΗΤΑΣ




 Γενικά γιά τόν ὑγιή καί ζωντανό ἂνθρωπο δέν εἶναι φυσικό πράγμα ἡ αἲσθηση τῆς θνητότητάς του,γι' αὐτό καί εἶναι εὐδιάθετος.Σέ καιρό ὃμως ἀσθένειας ἐμφανίζεται τό ψυχικό αἲσθημα τῆς ἐγγύτητας τοῦ θανάτου ἢ τό αἲσθημα τῆς βεβαιότητας τοῦ θανάτου καί τότε ὁ ἂνθρωπος αἰσθάνεται ζωώδη φόβο ἢ δειλία καί ταυτόχρονα ἀποστροφή.Ὡστόσο ἡ πνευματική αἲσθηση τῆς θνητότητας μας,πού ἐνεργεῖται ἀπό τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος,ἀπέχει ἀπό τό ἀντίστοιχο ψυχικό-ζωῶδες αἲσθημα ὃσο ὁ οὐρανός ἀπό τή γῆ.

ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ,από το  ΑΓΩΝΑΣ ΘΕΟΓΝΩΣΙΑΣ

Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

ΘΕΜΑ ΑΛΛΕΡΓΙΩΝ

Δυστηχής
με λογιών
αλλεργίες στις αισθήσεις

κλείνουν οι πόροι όταν φυσάει
απ'τα αρωματοποιία της αγοράς

 σήψη των ιδεών 
κατά μήκος των πεζοδρομίων 

Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΑ


To φως ορέχτηκε
δίχως
τις υμνωδίες της αγοράς
υπόστεγα
με την υπόκωφη
 ροή του νερού
έκλεινε διαρκώς
στα κρημνώδη
της μοναξιάς
απ’ αρχής της ζωής
 εκκινεί και η φθορά
χαμένη στα υδρόβια
συντρίμια
ρίζες που πληθαίνουν και χάνονται
 στα βύθια ύδατα


στημένη ιστορία η γενεαλογία

στριμώχνει το αίμα 
σε πρόστυχες ιδεολογίες

Τετάρτη 3 Απριλίου 2019

Η ΣΚΑΛΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΠΑΝΩ


EINAI ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΛΟΓΙΣ ΛΑΟΙ
 ΒΑΖΟΥΝΕ ΜΕΣΑ Ἢ ΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ ΤΑΦΟΥΣ
 ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΙΩΜΑΤΑ ΣΚΑΛΑΣ

ΠΑΝΑΓΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ,Η ΨΥΧΗ


Θα μείνουνε λίγο
ν’ αγναντέψουνε το φως
όπως σκιές γεμίζει του ήλιου η βιασύνη
ὀπως οι σκέψεις
στέκονται
αυλακώνοντας τις μορφές
και τριγυρνούν σε ανόμοια κελιά
διαρρηγνύοντας
και πετροβολώντας

τότε θα χρειαστεί
να κρυφτούνε

Τρίτη 2 Απριλίου 2019

Ο ΧΑΡΤΗΣ


Ἐν χάρτη τῆς ψυχῆς μου
γεγραμμένην τήν αἲτησιν
ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ


Εἶναι ἂλλα τῆς ψυχῆς τά γεγονότα
Ἱστορικός ἐκεῖ κανείς

Μόνο κάτι πουλιά
Σ' ἂγνωστων δέντρων φυλλωσιές
Λόγω συγγένειας γνωρίζουν τά σκιρτήματα
Τά φτερωτά ταξίδια καί τίς πτώσεις

Δέν εἶναι χωρίς χάρτη ἡ ψυχή
Ἒχει περάσει τόσο σῶμα ἀπό τότε

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΡΟΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΑΠ'ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ :ΜΕ ΤΟΝ ΞΕΝΟ,ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗ

Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΠΛΑΣΤΗ ΠΝΙΓΗΡΟΤΗΤΑ


Η σάρκα 

επαίρεται

αντιδρά ο πηλός


η μη προοπτική

φαινομενικά

 στον λάκκο τούτο

ονειρευόμαστε

η λάσπη
να γυρίσει σε φώς.


26.06,drifting  36 03 north,010 32 west


Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

ΚΡΑΤΟΣ

Ὁ ἂνθρωπος ἒγινε δοῦλος τῶν κρατῶν πού ὁ ἲδιος δημιούργησε,τῆς ἐπιστήμης πού εἶναι πάντοτε πολύ σχετική,,τῶν ἀφηρημένων φιλοσοφιῶν καί ἰδεολογιῶν του.Καί τό χειρότερο ἀκόμη,τῶν μηχανῶν πού ὁ ἲδιος ἐφεῦρε.Ἐγκαταλείποντας τόν Θεό,ὁ ἲδιος ὁ ἂνθρωπος δημιουργεῖ ἐχθροῦς,ὁ πρῶτος ἀπό αὐτοῦς εἶναι τό κράτος.Καί διέξοδος ἀπό αὐτό δέν ὑπάρχει.Ὃσο περισσότερο ὁργανώνεται καί ένισχύεται ἡ κρατική μηχανή,τόσο γρηγορότερα καί ἀγριότερα γίνεται ἡ διαδικασία τῆς ἀποπροσωποίησης τῶν ἀνθρώπων.Ἐξαιτίας αὐτοῦ μποροῦμε νά ποῦμε ὃτι ὁ Χριστιανισμός καθίσταται ἂβολος γιά τό ἀπρόσωπο κράτος.

ΑΡΧ.ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΣΑΧΑΡΟΦ

Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

Η ΠΡΩΤΗ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ


ΘΕΕ  ΜΟΥ  ΚΑΙ  ΤΙ  ΝΑ  ΓΙΝΗΚΑΝ  ΤΟΥ  ΚΟΣΜΟΥ  ΟΙ  ΑΝΤΡΕΙΩΜΕΝΟΙ;

ΡΕΝΑ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΛΚΟΣ 1974,ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΕΣ:ΜΑΙΡΗ ΣΧΟΙΝΑ



Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019

ΔΙΑΔΕΔΟΜΈΝΗ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΑΝΟΙΞΗ

Αγανακτώ στην προσφυγή
ανούσιες πλέξεις
σε
--παύση--
ώσπου να ανακτήσουν
την λάμψη
οι λάμπες 
του δρόμου
με το κίτρινο
λερωμένο
φως
άντε τώρα να τραγουδήσεις

την λάσπη

και την πέτρα


Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

Η ΟΔΟΣ,Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΖΩΗ

Ὁ Χριστός εἶπε γιά τόν Ἑαυτό του:
Ἐγῶ εἰμί ἡ Ὁδός καί ἡ Ἀλήθεια καί ἡ Ζωή
Καί τά τρία αὐτά εἶναι ἓνα.
Εὶναι ἀδύνατον νά ἐπιτύχει κάποιος
 τήν Ἀλήθεια-Ἀγαθό 
στήν ὁδό τῆς ἀδικίας,
τῆς βίας,
τοῦ ψεύδους,
τῶν ἐγκλημάτων,


ΑΡΧ.ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΣΑΧΑΡΟΦ

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019

ΣΤΗΝ ΛΑΣΠΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΤΡΑ







Tί σημασία ἒχει ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου,ἂν 
δέν τήν ἐξαγοράζουμε κάθε τόσο;
(ὂχι με χρήματα βέβαια)
Μήν ξεχνᾶς νά σιχαίνεσαι πάντα τούς ψυχικούς σελέμηδες.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ,ΜΕΡΕΣ,Μάρτης 1932


ΟΙ ΧΑΡΑΔΡΕΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

  Σαν ήρθε η άνοιξη  βάλανε οι άνθρωποι σε σιγαση  τους ηχους και απ' τις εικόνες κράτησαν ότι τους έδενε με τη φύση όταν ήταν παιδιά: Τ...