Ποίηση εἶναι μια λέξη συνώνυμη με τη Δημιουργία.Ἀλλά ,γιατί
ἀπ’ὃλες τις τέχνες και τις ἐπιστῆμες τοῦ ἀνθρώπου,ὁ ἒντεχνος λόγος ἒχει το προνόμιο
να λέγεται Ποίηση και ὁ λειτουργός της ποιητής;
Νομίζω ,πρόκειται για ἓναν
θεμελιώδη διαχωρισμό,ἀνάμεσα στην ἰδιότητα τοῦ ποιητῆ και σ’ὃλες τις ἂλλες ἀνθρώπινες
ἰδιότητες.Ἓναν διαχωρισμό πού ἀνταποκρίνεται στον διπλό τρόπο πού ἒχουμε την δυνατότητα
να βλέπουμε το ἀντικείμενο:
Τον ἀνιδιοτελή και τον χρησιμοθηρικό.Γι’
αὐτό κι ὁ παραπάνω διαχωρισμός θα πρέπει να ἒχει την ἀρχή του ἀπό πολύ παλιά.Ἲσως,ἀπό
τότε πού ὁ ἂνθρωπος πρωτοκοίταξε τον κόσμο,πού συνειδητοποίησε την καταστροφική
του δύναμη πάνω στα πράγματα και τους ἂλλους και φοβήθηκε.Περιέβαλε,τότε,τον Ποιητή
και το λειτούργημά του με ιερότητα ,σαν δύναμη ἀντισταθμιστική.Καί πραγματικά,ὃσο
ἀπομακρυνόμαστε ἀπ’ τις ἀρχαικές κοινωνίες προς τους νεότερους χρόνους,τόσο
βλέπουμε τον Κόσμο-κατά τον βαθμό πού ὁ ρόλος τοῦ ποιητή περιορίζεται σε σημασία-ν’
ἀρχίζει να κυριαρχεῖται ἀπό το κερδοσκοπικό πνεῦμα και να ὁδηγεῖται βαθμιαῖα
στη χρεωκοπία.
Το τερατῶδες τῆς ἐποχῆς μας
εἶναι γέννημα τῆς χρησιμοθηρικῆς μας ἀντίληψης τοῦ κόσμου,ταυτόσημης με το πνεύμα
τῆς ἐκμετάλλευσης.Καί,να,λοιπόν πού σε μιάν ἐποχή πέρα για πέρα
χρησιμοθηρική,ψυχρά ὠφελιμιστική κι ἀπάνθρωπη,οἱ νέοι ἂνθρωποι στον τόπο μας ,ἀρχίζουν
ν’ ἀποζητοῦν αύτό πού φαίνεται το λιγότερο χρήσιμο:Την Ποίηση και τον Ποιητή.Μέσα
σ’ ἓναν κόσμο οἰκοδομημένον πάνω στην ὑλική δύναμη,ὁ ποιητής σήμερα,μαθαίνει
ξαφνικά,ὃτι τόν χρειάζονται.Πού σημαίνει ὁτι ὁ νέος ἂνθρωπος θέλει να ξαναδεῖ τον
Κὀσμο ἀπό την ἀρχή με το καθαρό του βλέμμα,δηλαδή με το βλέμμα τοῦ ποιητῆ.
Ξαναμαθαίνοντας οἱ ἂνθρωποι
να κοιτάζουν τά πράγματα και ἀλλἠλους με τά μάτια τοῦ ποιητῆ,ἲσως τότε
μπορέσουν ν’ ἀποκαταστήσουν τον Κόσμο στην πρωταρχική του ὀμορφιά και ἱερότητα.
ΜΕΛΙΣΣΑΝΘΗ