Σάββατο 18 Ιουνίου 2016

ΕΜΕΙΣ ΠΟΥ ΜΕΙΝΑΜΕ

Εμείς που μείναμε στο χώμα το σκληρό
Για τους νεκρούς θ’ανάψουμε λιβάνι
Κι όταν χαθεί μακριά το καραβάνι
Του χάρου του μεγάλου Πεχλιβάνη
Στη μνήμη τους θα στήσουμε χορό.

Εμείς που μείναμε θα τρώμε το πρωί
Μια φέτα από του ήλιου το καρβέλι
Μέλι χρυσό σ’ατρύγητο κουβέλι
Και δίχως πια του φόβου το τριβέλι
Μπροστά θα προχωράμε στη ζωή.

Εμείς που μείναμε θα βγούμε μια βραδιά
Στην ερημιά να σπείρουμε χορτάρι
Και πριν για πάντα η νύχτα να μας πάρει
Θα κάνουμε τη γη προσκυνητάρι
Και κούνια για τ’αγέννητα παιδιά.


ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ

Τετάρτη 15 Ιουνίου 2016

Σάββατο 4 Ιουνίου 2016

ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Ένα τραγούδι κοιμάται πάνω στην άρπα 
ώσπου να το ξυπνήσει
ένας
πόνος ξένος
Κι ω ταξιδιώτη, που γυρίζοντας  απ΄τον Ωκεανό,
θα ναυαγήσεις ανάμεσα στα ρόδα 
ενός κήπου.


ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016

ΑΚΡΩΡΕΙΑ ΩΚΕΑΝΕΙΟΣ

Κινείται με δυσκολία
στον στενό χώρο που του έλαχε να ζεί
        στον ωκεανό
  στην ακρώρεια εκείνη του φόβου στέκεται
         κοιτώντας
 κοιτώντας τον μέσα του άνθρωπο
  που  ίσταται στο κενό
 τρόμος ενώπιον του χάους
 κάθε πλάνη
ότι θάπτεται
ότι φεύγει
ότι έχει αρχή και θα έχει τέλος
οικειοποιείται
με τρόπο να αποφύγει το χάος
αγκαλιάζει την γνώμη του
ότι πιστεύει
ότι ζει
ότι είναι αναφαίρετο κτήμα
    της βουλήσεώς του
όλα αυτά τα ψέματα
και τα πλάνα
που φεύγουν και αλλάζουν
 όπως αλλάζει τον άνεμο
     κάποιος ανεμοστρόβιλος
στον ωκεανό
στην ακρώρεια εκείνη του φόβου
ίσταται
ο ξένος

ο μέσα του άνθρωπος


Τετάρτη 18 Μαΐου 2016

ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ

Δεν είμαι πια εκείνος,γίνομαι
Απ’την αρχή,ετοιμάζω τη γέννησή μου.

Ήμουνα χαμένος και βρέθηκα,
Σήκωσα το σώμα και πορεύτηκα.
 
Έμαθα να βλέπω και να κινούμαι,
Έμαθα να’μαι και να υπάρχω.

Μην ήμουνα τάχα και πριν,μη θάμαι
Και μετά,μες στον ακίνητο άπειρο χρόνο;
Μην είμαι πιότερο από σκιά το σώμα που την κάνει
Και τηνε ρίχνει πίσω του μες στο σκοτάδι;
Μην είμαι το φως που πέφτει και γεννά
Σκιά και σώμα και καθρεφτισμό;

Μην είμαι πιότερο από πρόσωπο είδωλο
Και καθρεφτίζομαι,γνωρίζω τον εαυτό μου,
Εκεί που όλα υπάρχουν είναι λαμπρά,
σπιθοβολούν μες στη βαθειά συνείδηση;

Κλείνω τα μάτια,γίνεται νύχτα,
Κινούμαι,κινείται η γη.
Τα’άστρα υποπτεύομαι πως έχουν το δικό μου φως.
                                 ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ





Τρίτη 17 Μαΐου 2016

Η ΘΛΙΨΙΣ ΤΟΥ ΠΕΛΑΓΟΥ

Μόνον ένα κομμάτι ουρανού
     κι η γης άφαντη
Το πέλαγος μακρύτερα
Κι η αύρα του ωκεανού
    τριγύρω

Μόνον ένα κομμάτι ουρανού
Κατρακυλάει ο βράχος
Και συθέμελα
    η ύπαρξη στενάζει

Μόνον ένα κομμάτι ουρανού
     στην μοναξιά αντίβαρο
Η θλίψις του πελάγους
   πέρα μακρυά

Κι η αύρα του ωκεανού
   τριγύρω…





Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

ΔΙΑ ΠΥΡΟΣ

Kατοικούμε σε κλουβιά
Γεμάτα αναθυμιάσεις
Και αναθήματα
Μας αγγίζει κάποτε
Μια αχτίδα φωτός
Και λησμονούμε ότι υπάρχουμε δέσμιοι

Μιας παγκόσμιας πυρκα’ι’άς

Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Πέρασμα από Εσμεράλδα

Πρέπει να έχουμε
τα μάτια μας ανοιχτά
Θα μας ζητηθεί προορισμός,
 Και διεύθυνση.
Μα μέσα στην οχλοβοή,
Ποιος θα θυμάται
τις αντιξοότητες της νιότης του
Και τον δυσεπίλυτο ήχο
του χρόνου τα μεσάνυχτα.
Γι’αυτό
 από τώρα πρέπει να ασκηθούμε
στην παρατήρηση του ορίζοντα
Και στην επαχθή διέλευση
όλων των αναβολών.


Κυριακή 27 Μαρτίου 2016

ΟΝΕΙΡΟ ΕΝΟΣ ΟΝΕΙΡΟΥ

Στέκομαι αντίκρυ στην ανεμοζάλη
Που δέρνει αφρολουσμένο έν' ακρογιάλι,
Και μες στο χέρι το κλειστό
Λίγη άμμο ολόχρυση κρατώ-
Τι λίγη!κι όμως πως γλιστρά μου
Μές στο βυθό,απ'τα δάχτυλά μου
Σαν τα δάκρυά μου-τα δάκρυά μου!
Ω Θεέ μου!ας ήταν να μπορούσα
Σφιχτότερα να την κρατούσα!
Ω Θεέ μου!ούτ' ένα μόριο μόνο
Απ' τ' άσπλαχνο το κύμα δε γλυτώνω;
Νά'ναι όσα μοιάζουμε ή θωρούμε,τάχα
Ενός ονείρου τ' όνειρο μονάχα;


ΕΔΓΑΡ ΑΛΛΑΝ ΠΟΕ



Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016

Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟΝ ΤΗΣ ΘΑΝΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Ε' ΑΝΑΡΤΗΘΕΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΡΕΜΩΜΕΝΟΥ ΛΕΙΨΑΝΟΥ

Δεδομένου ότι είναι χρέος των αρχηγών και των ανωτέρων αξιωματούχων,εις οποιονδήποτε έθνος και αν ανήκουν,να επαγρυπνώσι νύκτα και ημέραν επί των εμπεπιστευμένων εις την φύλαξιν των προσώπων,να πληροφορώνται πάσαν πράξιν των,να αποκαλύπτωσι και να αναφέρωσιν εις την κυβέρνησή μου τας αθεμίτους πράξεις των.Οι δε πατριάρχαι,ως αρχηγοί των ραγιάδων,ζώντων εν ασφαλεία υπό την σκιάν της αυτοκρατορικής μου εξουσίας,οφείλουν να είναι προ παντός άλλου ανεπίληπτοι,τίμιοι,πιστοί και ειλικρινείς.Κατέχοντες τας αρετάς ταύτας,αφού διαπιστώσουν τας καλάς και τας κακάς κλίσεις του λαού των,οφείλουν να τας εμποδίσουσιν εγκαίρως δι'απειλών και συμβουλών,ή αν παραστή ανάγκη και δια ποινών κατά τα δόγματα της θρησκείας των,και τοιουτοτρόπως να δείξουν μέρος της ευγνωμοσύνης των προς την Υψηλήν Πύλην,δι'ας απολαμβάνουν χάριτας και ελευθερίας υπό την αγαθοποιόν σκιάν της.
Αλλ' ο άπιστος πατριάρχης των Ελλήνων,ο δώσας εν τούτοις άλλοτε τόσα δείγματα της εις την Υψηλήν Πύλην αφοσιώσεώς του,είναι αδύνατον αυτήν την φοράν να θεωρηθή αλλότριος των ανταρσιών και των επαναστάσεων του έθνους του,ας διάφοροι κακότροποι και αναίσθητοι,παρασυρόμενοι υπό χειμερικών και διαβολικών ελπίδων,διήγειραν.Και χρέος του ήταν να διδάξει τους απλούς,ότι το τόλμημα ήτο μάταιον και ατελέσφορον.Διότι τα κακά διαβούλια δεν είναι δυνατόν ποτέ να ευδοκιμήσουσι κατά της μωαμεθανικής εξουσίας και θρησκείας,αίτινες έλαβαν ύπαρξην θεώθεν προ υπερχιλίων ετών,και θα διατηρηθούν μέχρι της συντελίας του αιώνος καθώς μας βεβαιούν αι αποκαλύψεις και τα θαύματα,αλλ' εξαιτίας της διαφθοράς της καρδίας του,όχι μόνον δεν ειδοποίησεν ουδ' επαίδευσε τους παρασυρθέντας,αλλά καθ' όλα τα φαινόμενα ήτο και αυτός,ως αρχηγός,μυστικός συμμέτοχος της επαναστάσεως και αδύνατον να μην αφανιστεί και πέση εις την οργήν του Θεού όλον σχεδόν το έθνος των Ελλήνων,αν και εν αυτώ είναι και πολλοί αθώοι.
Καθ' ον καιρόν εγνώσθη η αποστασία,η Υψηλή Πύλη συμπάθειαν λαβούσα προς τους αθλίους ραγιάδας της,ησχολήθη νά επαναφέρη τους πλανηθέντας δια της γλυκύτητος εις την οδόν της σωτηρίας και επί τω σκοπώ τούτο εξέδωκε πρόσταγμα διατάττουσα και συμβουλεύουσα τον πατριάρχην τα δέοντα και προσκαλούσα αυτόν να αφορίσει όλους τους αποστατήσαντας ραγιάδας όπου και αν ήσαν.Αλλ'αντί να δαμάση τους αποστάτας και δώση πρώτος το παράδειγμα της εις τα καθήκοντα επιστροφής των,ο άπιστος ούτος έγινεν ο πρωταίτιος όλων των αναφυεισών ταραχών.Επληροφορήθημεν ασφαλώς ότι εγεννήθη εν Πελοποννήσω και ότι είναι συμμέτοχος όλων των βιαιοτήτων,όσας οι αποπλανηθέντες ραγιάδες διέπραξαν εις την επαρχείαν των Καλαβρύτων.Ούτος λοιπόν είναι ο αίτιος της με την βοήθειαν του Θεού επικειμένης παντελούς συντριβής και του αφανισμού των.
Επειδή πανταχόθεν εβεβαιώθημεν περί της προδοσίας του,όχι μόνον εις την βλάβην της Υψηλής Πύλης,αλλά και εις όλεθρον αυτού του έθνους του,ανάγκη ήτο να λείψη ο άνθρωπος ούτος από του προσώπου της γης,και κατά συνέπειαν εκρεμάσθη,ίνα χρησιμεύσει παράδειγμα εις τους άλλους.Κυριακή,την 19 του μηνός Ρενχέμπ,το έτος 1230 (22 Απριλίου/4 Μαίου 1821)
(ΚΕΙΜΕΝΑ-ΠΗΓΑΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ,
.Β. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ,ΑΘΗΝΑΙ 1967)

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

ΜΝΗΜΗ 1821


Η ΑΦΟΒΙΑ ΤΩΝ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΩΝ

Εκείνα τα οποία εξαίρονται εις τους βίους των νεομαρτύρων είναι το θάρρος,η ευψυχία και η καρτερία των τόσον εις τας διαφόρους ανακρίσεις ενώπιον των Τούρκων αξιωματούχων,όσον και εις τα βασανιστήρια τα οποία υφίσταντο.Η καρτερία αυτή και η θεική δύναμις έκανε τους μάρτυρας να χαίρουν και να ευφραίνονται εις τα βασανιστήρια και να αισθάνονται την παραμονή των εις την φυλακήν ως εις χαροποιόν συμπόσιον.Αναφέρεται δι'ωρισμένους εκ των μαρτύρων ότι την νύχτα έλαμπεν εις την φυλακήν ουράνιον φως.Εις την φυλακήν,όπου ήτο κρεμασμένη η Κυράννα,''ω του θαύματος!έξαφνα έλαμψε φως μέγα εις την φυλακήν καταβαίνον από την σκεπήν,ωσάν αστραπή,το οποίον περικυκλώνοντας το σώμα της μάρτυρος,εξεχύθει και εις όλην την φυλακήν και εφώτισεν αυτήν ωσάν τα έμπαινεν μέσα ο ήλιος.(ήτον δε τότε τετάρτη ή πέμπτη ώρα της νυχτός)''.Το φώς τούτο είδον και οι άλλοι φυλακισμένοι ''και οι μεν χριστιανοί εφώναζον το Κύριε ελέησον,οι δε Εβραίοι έπεσαν μπρούμυτα να μην βλέπουν το φώς οι δε Τούρκισσαις εφώναζον ωχ ωχ το κρίμα της φτωχής Ρωμαίας μας έφτασε και έπεσε αστραπή να μας καύση,ο δε δεσμοφύλαξ έτρεμεν  από τον φόβον όλος''.
Το αποκορύφωμα του θάρρους και της πίστεως αποτελεί η περιφρόνησις προς τον θάνατον,την οποίαν δεικνύουν οι Νεομάρτυρες.Εις όλους παρατηρείται το φαινόμενον ότι αισθάνονται νικηταί του θανάτου.Δεν τον φοβούνται,αλλά ποθούν να θανατωθούν ταχέως,και αδιαφορούν αν κόψουν το σώμα των εις λεπτά κομμάτια.Χαίρουν δια την θανατικήν απόφασιν,όπως οι ευρίσκοντες θησαυρόν,και με χαράν πορεύονται τρέχοντας την οδόν του μαρτυρίου,όχι σκυθρωποί,αλλά φαιδροί και χαρούμενοι,με φαιδρόν πρόσωπον.
Η αφοβία αυτή ενώπιον του θανάτου προέρχεται εκ της πίστεως εις τον Χριστόν,της στερράς αποφάσεως να μην τον αρνηθούν και ενώπιον του εσχάτου κινδύνου και της προσδοκίας της απολαύσεως της αιώνιας ζωής.

ΜΝΗΜΗ 1821,ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗΝ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΝ,ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,1971
   




Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

ΩΣΙΣ

Έστω κι αν η γαλήνη απλώνεται στα χόρτα
Ουδέποτε τ'ανασαλέματα δεν παύουν
Αυτά μας ζουν και ζούμε εμείς εντός τους
Τα πρώτα ανασαλέματα τα πρώτα αρχέτυπα
Της ίδιας άλικης ορμής που προωθεί τις ώσεις
Σπαθάτα χελιδόνια μέσ'τον ήλιο
Και πουπουλένια νυχτοπούλια μέσ'το σκότος
Θαρθούν τ'ανασαλέματα θαρθούν τα ρίγη
Κι όταν ακόμη ακινητούν τ'αστέρια
Στους βελουδένιους των βυθούς.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ 



Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

ΤΗΞΗ ΟΝΕΙΡΩΝ

Αρμοί και καρδία λούφαξαν
και όλη η ραχοκοκαλιά 
δεν ήταν ίδια τα ψιθυρίσματα 
των ιδεών
στην θέα της υλικότητας
σφοδρότητα ναι
μα και τήξη των ονείρων

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

ΣΗΜΑΙΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

Ο ΓΕΝ.ΠΡΟΞΕΝΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Κέρκυρα,16 Μαίου 1821
Πανιερώτατε και σεβασμιώτατε Πρίγκιψ

Φρονώ ότι κάμνω πράγμα αρεστόν εις την Υ.Σ.Π.αποστέλλων,συνημμένως τω ευλαβεστάτω εγγράφω μου,τους τύπους των υψωθεισών δύο σημαίων υπό των Ελλήνων επαναστατών κατά των Τούρκων.Η έχουσα γαλάζιον βάθος χρησιμοποιήται υπό του ναυτικού και φέρει την εξής επιγραφήν:Ή ταν ή επί τας,ήτοι να νικήσομεν ή να αποθάνομεν.Η ετέρα,έχουσα λευκόν βάθος με τας λέξεις:Ή ε/α ή θ/ς,το οποίον σημαίνει ή ελευθερία ή θάνατος,προορίζεται δια τον στρατόν της ξηράς.

Αι ειδήσεις,αίτινες κυκλοφορούν ενταύθα συνεχώς επί του θέματος των Ελλήνων,εμφανίζονται ευνοικόταται δι'αυτούς.Επειδή όμως δεν υπάρχουν επίσημοι εκθέσεις,είναι αναγκαίον να αναμείνομεν ακριβεστέρας λεπτομερείας.
Εδώ επικρατεί η γνώμη ότι τώρα πλέον η Κωνσταντινούπολις πρέπει να ευρίσκεται υπό πλήρη εξουσία των Ελλήνων,εγώ όμως δεν γνωρίζω αν τούτο αποτελεί επιθυμίαν ή πραγματικότητα.Ο καιρός θα αποκαλύψει την αλήθειαν...

(Από το αρχείο Βατικανού περί της Ελληνικής επαναστάσεως,εκδιδόμενα υπό Γεωργίου Ζώρα Ακαδημία Αθηνών,1979)


Σάββατο 12 Μαρτίου 2016

ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΩΛΑ

Ας σταθούμε σε μια ακίνητη υγρή επιφάνεια,το είδωλο θα υποδηλώσει την αντανάκλαση του εαυτού.
Καθώς μας κατακλύζουν λογιώ εικόνες,ο αυτοπροσδιορισμός τίθεται ως πρόβλημα,έξω απ'την αυτάρεσκη φλυαρία της συρρικνωμένης σκέψης.
Η εικόνα εξαχρειώνεται.
"Εξορίστηκε"απ'τον ηλεκτρονικό μας πολιτισμό.
Η καθημερινότητα υπερβαίνει την όραση,μάσκες επικαλύπτουν την ελευθερία της ανάσας.
Θα αναζητήσουμε ίσως έναν υπεριπολογιστή να συμψηφίσει κέρδη και ζημιές.
Μα είμαστε οι κατακερματισμένοι,οι αναπότρεπτα τρεπτοί και δεν αντέχουμε σε οποιαδήποτε "ακριβοδίκαιη" κρίση.
Προσδοκούμε μονάχα στη αγάπη που μας διδάσκει η είσοδος στην Εκκλησία.

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ


                 
Οι μηχανές κόβουν μεγάλα κομμάτια θάλασσα
με χοντρούς ήχους
ενώ η αλμύρα νηστική ραπίζει τα πλευρά του σκάφους,
οι μηχανές την άσπιλη βρίζουν ερημιά.

(Νίκος Καρούζος,από την συλλογή  Η έλαφος των άστρων)

Τρίτη 8 Μαρτίου 2016

ΛΑ'Ι'ΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΚΗ ΠΑΝΟΥ


'Ηταν οι γλυκιές βραδιές καλοκαιριού.
Με ξεφτισμένη φανέλα,αντικρίσαμε το φεγγάρι τότε που ανακαλύπταμε σταδιακά σε τι γκρεμούς μας έσερνε η εφηβεία.Λευτερώναμε λοιπόν τους λυγμούς μας ακούγοντας Καζαντζίδη.Και έρχονταν η λύτρωση μέσ'απ'την εξομολόγηση.
"Η ζωή μου όλη,είναι ένα καμίνι πού'χω πέσει μέσα και με σιγοψήνει"
Είχαμε την παιδική άγνοια για την πραγματική ζωή,μα και το σωστό ένστιχτο:το ψυχορράγημα του κόσμου,το ψεύτικο περιτύλιγμα του καθωσπρεπισμού,το απονεννοημένο ξέφτισμα των ιδεών,το φαντασιώδες και γι'αυτό ανίσχυρο κίνητρο των ονείρων.
Κάποτε μας συνέπαιρνε η σκληρή,κατά τα φαινόμενα,μουσική heavy metal,μα ο μηδενισμός που εξέπεμπε,την αυτοακύρωσε στα χρόνια της ωριμότητας.
Μα σε δημιουργούς σαν τον Άκη Πάνου,ανακαλύπταμε πως ο πόνος είναι η ρίζα κάθε αληθινού συναισθήματος.
"Το θολωμένο μου μυαλό,μ'έχει προδώσει προ πολλού,του λέω αλλού και τρέχει αλλού".
Ο εαυτός μας,μια μικρογραφία του πιό αντιφατικού κόσμου,η ψηλάφηση της σκοτεινής μας πλευράς...Διδαχτήκαμε να σκαρώνουμε στίχους για τους χαμένους και ανυπέρβλητους νεανικούς έρωτες.
Μεγαλώνοντας ,βρήκαμε άπειρες προεκτάσεις στην υψηλή ποίηση του Άκη Πάνου:
-Το νου,τον παντοδύναμο θεό του καθενός¨."Για μένα ο δρόμος είναι δρόμος στον εαυτό σου έτσι λές,τι πάει να πει βρωμιά και τρόμος,κατήφορος και προσβολές".
-Τον έρωτα στα σκαλοπάτια της ανηφοριάς,"Η πρώτη δύσκολη στιγμή,ήταν για μένα αφορμή να μάθω πόσα μας χωρίζουν σκαλοπάτια".
-Την μοναξιά ως φυγή και ως επιστροφή,"Δεν μελετάω την δική σας τη ζωή,μοιριολογάω την αχάριστη δική μου την παλιό ζωή μου".
-Το δικαίωμα της ξενιτείας,"Τούτος ο τάφος δεν είναι τάφος,είναι η σωτηρία του κόσμου και το δικαίωμα".
-Την αλήθεια ως προσωπική οφειλή του καθενός,"Αυτή είναι η δική μου η αλήθεια που γέννησε η πίκρα στην καρδιά".

Το φινάλε του ποιητή εκτυλίχτηκε στα αστυνομικά δελτία μα την τελική κρίση την μαρτυρεί το ίδιο το έργο του και η ευεργετική επίδραση του στις καρδιές μας. 


Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

ΧΡΟΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

Ο θεσπέσιος ποιητής της Αποκαλύψεως πριν ακριβώς απ'το φρικαλέο Σάλπισμα των Επτά Σαλπίγγων,αφήνει σε κάποια αδράνεια περίπου μισής ώρας το "μυστήριον"της Θεικής τιμωρίας."Και ότε ήνοιξε την σφραγίδα την εβδόμην,εγένετο σιγή εν τω ουρανώ ως ημιώριον". (Αποκάληψις Ιωάννου,η' 1).
Διαβάζοντας αυτή τη φράση,την ολοσδιόλου ανεξήγητη,που χαίνει σαν ολάξαφνο ρήγμα μεταξύ των δεινών οπού χτύπησαν ήδη την Πραγματικότητα του Κακού και εκείνων των ασύγκριτα χειρότερων οπού πρόκειται να ακολουθήσουν,ερμηνεύω το περίκλειστο νόημά της,αυτό το τριπλοκλειδωμένο κι αμίλητο νόημα ως χρόνο ελευθερίας,που διαθέτει και την έσχατη στιγμή για να κάνει την εκλογή του το ανθρώπινο πλάσμα,προς το όλεθρο ή προς την σωτηρία.
Στο χέρι μας είναι σαν αυτεξούσια όντα,ξεκόβοντας απ'την εξουσιαζόμενη ή εξουσιάζουσα μάζα,να λιγοστέψουμε τον υλισμό μας και να πετύχουμε κάποιαν αποκόλληση μας απ'τα είδωλα της Τεχνικής,ώστε να σημάνει και κάποια λυτρωτική κατάπαυση στον ίλιγγο τον ερεβώδη του τεχνολογικού διονυσιασμού της Ιστορίας.
(Νίκος Καρούζος)

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΕΝ ΤΗ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ

άγκυρα
                   -βυθίζουσα τας χορείας των εχθρών
                   -ελπίδος
                   -πανασφαλής
                   -της πίστεως
                   -των ψυχών ημών
                   -στερρά
                   -αδιάσπαστος
                   -ασφαλής και στερρά των χειμαζομένων


ΤΙΤΛΟΣ:Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΕΝ ΤΗ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ(ΩΣ ΥΠΟ                  ΤΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ ΠΡΟΣΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ)
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΡ.                             ΛΕΟΝΤΟΠΟΛΕΩΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1930

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016

ΕΠΙ ΚΕΝΟΤΑΦΙΟΥ

Ας αφήσουμε για λίγο την αποκτήνωση και την αβυσσαλέα υπεροψία των ζώντων για να καταλάβουμε την αέναη ακινησία των νεκρών μας.


Η πολύβοη σιωπή συντηρεί το δικαίωμα της μνημόνευσης και αντιστέκεται στην κατά κράτος νικώσα βαρβαρότητα της λήθης.

Σε αντίθεση με τον πολιτισμένο άνθρωπο που περιφρονεί τους κεκοιμημένους και διαπομπεύει την φροντίδα της ταφής,οι δούλοι της αρχαιότητας είχαν την υποχρέωση να θάψουν εικονικά τον σύντροφό τους,στην περίπτωση που ο αφέντης δεν επέτρεπε την ταφή του σκλάβου του.(μια συνηθισμένη και πέρα από τον θάνατο τιμωρία των δούλων στους ρωμαικούς καιρούς).

Για τις ψυχές εκείνων που χάθηκαν στην ξενητιά,είχαν οι Έλληνες κάποιες επωδές που ξαναφέρνανε τις ψυχές στην πατρίδα.

Σήμερα η  Εκκλησία ως γνήσια Μητέρα περιθάλπει επί κενοταφίου όσους "υπέστησαν θάνατον" στην θάλασσα και στα άβατα όρη,στους γκρεμούς και στα χάσματα,στις επιδημίες,στην πείνα,στους πολέμους,στην φωτιά
Ακόμη αγκαλιάζει κάθε πένητα και άπορο που δεν έτυχε φροντίδας και μνημοσύνων.

Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2016

ΕΡΩΤΑΣ

Όλη τη νύχτα πάλεψαν απεγνωσμένα να σωθούν απ'τον
        εαυτό τους.
δαγκώθηκαν,στα νύχια τους μείναν κομμάτια δέρμα,
        δαρθήκανε
σαν δύο ανυπεράσπιστοι εχθροί,σε μια στιγμή,αλλόφρονες,
        ματωμένοι,βγάλανε μια κραυγή
σα ναυαγοί,που λίγο πριν ξεψυχήσουν,θαρρούν πως βλέπουν
        φώτα,κάπου μακρυά.


Κι όταν ξημέρωσε,τα σώματά τους σα δύο μεγάλα ψαρο-

        κόκκαλα
ξεβρασμένα στην όχθη ενός καινούργιου μάταιου πρωινού.

(Τάσος Λειβαδίτης)

Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016

ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΕΡΓΑΤΩΝ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ

ΕΙΚΟΝΑ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ,ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΒΟΥΡΚΩΤΗΣ


Η τάξη των ναυτιλομένων οφείλει να έχει αρκετή ειδική πείρα και τώρα ακόμη,που δια καταλλήλων οργάνων έχουν εν πολλοίς περιπέσει σε αυτοματισμό οι λύσεις επί των κοσμολογικών ζητημάτων.
Ίσως κιόλας έτσι να εξηγείται εύκολα το γεγονός ότι ο συναισθηματικός κόσμος των εργατών της θαλάσσης,τόσο εύκολα υπερεκχυλίζει προς αντιλήψεις μυθολογικές.
Έχει μια συγκεκριμένη σχέση με την αγιότητα,το σχήμα του μέσου πορείας επί του ετέρου των δύο συστατικών της υδρογείου.
Η δια πλοίου πορεία επιτρέπει και την ορθότερη εκτίμηση του περιβάλλοντος αέρος,τρίτου των στοιχείων της αμεσότητας.
Ευρισκόμενος στο πλοίο αντιλαμβάνεσαι ότι είναι απολύτως δυνατόν, το κενό,ο αέρας,το μηδέν να έχει μεγαλύτερη πυκνότητα και όπως θα λέγαμε ειδικό βάρος από το χώμα.
Ξαφνικά έχεις την αίσθηση ναυσιπορώντας,ότι θα μπορούσες να βαδίσεις ασφαλέστερα στον ουρανό απ'ότι στη γη.
(Διασκευή κειμένου από απόσπασμα στις ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΚΑΤΟ ΗΜΕΡΩΝ του Νίκου Γ.Πεντζίκη) 

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ-ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

ΤΙΤΛΟΣ:ΜΕΛΕΤΑΙ ΔΥΟ:A'ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,Β'ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΕΦΑΛΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΝΤΑΠΟΛΕΩΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΕΚ ΤΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΟΥ "ΝΟΜΙΚΗΣ"
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1913

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

ΠΑΡΑΠΟΝΟ

Φρεγάδα πρωτοτάξιδη θέλει να ταξιδέψει.
Βάνει την πρύμη μάλαμα,την πλώρην ασημένια,
και τα πανιά μεταξωτά,να πάει μακρυά στα ξένα.
Κι οπόχει λόγο ας τονε πει και γράμμα ας το στείλει
κι οπόχει και παράπονο,ας τους το παραγγείλει.
                                                          (Μεσσηνίας)


(Υλικό από Ελληνική εμπορική ναυτιλία,Εθνική τράπεζα της Ελλάδος 1972)

Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016

ΟΔΟΣ ΥΨΩΣΕΩΣ

         Εισέρχομαι στο Τριώδιο από ύψους κοπρίας και παθών.

Κατ'αυτήν την περίοδο χρόνου,
καλούμαι ν'απεκδυθώ  το ρούχο της μεταμφίεσης
(σε αντιδιαστολή προς το έθος του μασκαρέματος),
την καθημερινή απονέκρωση της θέλησης στο μαυσωλείο των εικόνων,
τον υπέρογκο κόμπο και την απρεπή ωμότητα.

Το απρόσβλητο ταριχευμένο πείσμα χτίζει διαρκώς του νού την παντοδυναμία
(είναι η μόνη πραγματικά αράγιστη παντοδυναμία)
Είμαι σωστός μέσα στην κινούμενη άμμο των ιδιοτροπιών μου.
Όταν βυθίζομαι,αρνούμαι την επίκληση του Κυρίου 
και βολεύομαι σε συνδιαλλαγές ενοχής
(τα κόκαλα της οποίας συνέτριψαν ολοσχερώς οι Πατέρες) 
Αγάπησα την υπερήφανη φωνή
και απόλεσα την εκ ταπεινώσεως οδό υψώσεως...

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2016

ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ-ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ:ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΕΦΑΛΑΣ-
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΕΝΤΑΠΟΛΕΩΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΕΚ ΤΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΥ Π. ΛΕΩΝΗ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1904

Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

ΟΙ ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ


Ο ιδιοσύστατος χαρακτήρας του καθενός,είναι τροχός.Του άρματος της αμαρτίας που φέρεται πάνω σε λέμβο,στον ρου του ποταμού.Η αμαρτία στολίζει με την αφθονία και τον πλούτο το άρμα της,που έτσι γίνεται βαρύ,ασήκωτο στους καταδικασμένους ώμους,τις υποταγμένες  στην άλυσο δυνάμεις.Η αμαρτία στέκει πάνω στην ευρύτατη γή και χτίζει ισχυρό πύργο.Ακαταμάχητο.Δεν περατούται το έργο και κει πάνω συγχύζονται οι γλώσσες των Εθνών.Η αγάπη φτάνει να σημαίνει μίσος.Θέλουν να την αποκρύψουν την αγάπη,που μέσα στο κύλισμα όλων των νερών πολεμάει το κακό κάτω από τα πόδια μας.
(Ν.Γ. Πεντζίκης,Ομιλήματα)

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ

  Λίγες σκέψεις,καθώς πλέουμε στην Κυριακάτικη ραστώνη,διαιρεμένοι σε χιλιάδες φωνές παθών και σειρήνων.


Η Βασιλεία του Χριστού είναι η "ανεστραμμένη πυραμίδα":Ο μεγαλύτερος υπηρετεί τον μικρότερο,ο ισχυρότερος ταπεινώνεται μπροστά στον αδύνατο.Έτσι είναι όλα στην ζωή του χριστιανού,τέτοια είναι η δομή της ουράνιας Βασιλείας,θεμέλιο της οποίας κείται η Θεία Αγάπη.Αντίθετα προς αυτή είναι η βασιλεία των πεπτωκότων ανθρώπων που στηρίζονται στην υποδούλωση και εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους ισχυροτέρους.Οι υπερήφανοι νικητές,αυτοί που επικράτησαν με τη βία,περιφρονούν επιπλέον τους ηττημένους και φέρονται απέναντί τους όχι καλύτερα από ότι σε ζώα.
(Η ανθρωπότητα και η ιστορία της,Αρχιμανδρίτης Σωφρονίος Σαχάρωφ)

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

ΝΙΚΟΣ Γ. ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΚΑΤΟ ΗΜΕΡΩΝ

ANTI ΠΡΟΛΟΓΟΥ(ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΟΣΗ,ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ 1988)


Πρόκειται για ένα εκπληκτικό βιβλίο.Ίσως από εκείνα που συγκροτούν το κύριο σώμα της σκέψης και της προσφοράς στα γράμματα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.Γραμμένο το 1966 και ξανακοιταγμένο το 1972 ήταν κακότυχο στην πρώτη του έκδοση το 1973.Ο εκδότης που το κυκλοφόρησε το απέσυρε μετά από λίγο καιρό,γνωστοποιώντας στο συγγραφέα την πρόθεση του να το πολτοποιήσει,ίσως επειδή το θεωρούσε αντιεμπορικό και "αιρετικό".Αρκετά αντίτυπα γλύτωσαν την πολτοποίηση,επειδή τα παρέλαβε ο συγγραφέας για συμψηφισμό των συγγραφικών του δικαιωμάτων.
(Ο ΕΚΔΟΤΗΣ)







ΤΙΤΛΟΣ:ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΚΑΤΟ ΗΜΕΡΩΝ-Εξομολογήσεις προς καταστροφή του φυσικού προσώπου σε μια προσπάθεια προς απόκτηση προσώπου "εν ετέρα μορφή"
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:ΝΙΚΟΣ Γ. ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΑΣΤΗΡ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1973

Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2016

ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΝ



Στηριζόμενος στους ανθρώπους
στο τέλος καταντάς κυνικός.
Στηριζόμενος στις δυνάμεις σου
φτάνεις στην απελπισία.
Ελπίζοντας στον Θεό
αποκάμνεις κάποτε.
Και τότε ανεξήγητα
αρχίζουν οι άλλοι να σ'αγαπούν
κι ο εαυτός σου να ειρηνεύει.

(Μοναχού Χ.)

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2016

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟ'Υ'ΡΕ -ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΕΙΣΤΟ ΚΟΣΜΟ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΣΥΜΠΑΝ


Η περίοδος που καλύπτει τον 16ο και τον 17ο αιώνα αποτελεί ορόσημο στην ιστορία του ανθρωπίνου πνεύματος.Η μεγάλη νοητική επανάσταση που διαδραματίστηκε,τότε,στη Δύση και είχε σαν αποτέλεσμα τη ραγδαία εξέλιξη,αν όχι τη γένεση,της σύγχρονης επιστήμης,τη στροφή προς τα εγκόσμια και την πράξη,τη ριζική αλλαγή του θρησκευτικού συναισθήματος,διαμόρφωσε τη σύγχρονη αντίληψη για τον κόσμο και τη θέση μας μέσα σ'αυτόν.
Το έξοχο βιβλίο του Α.Κουρέ,"ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΕΙΣΤΟ ΚΟΣΜΟ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΣΥΜΠΑΝ",ερευνά την ουσία της επανάστασης,και απαντά στο ερώτημα "περί τίνος ακριβώς πρόκειται;"
Ο κλειστός,ιεραρχημένος και γεωκεντρικός κόσμος των στοχαστών της αρχαιότητας και του μεσαίωνα αντικαθίσταται,τώρα,από ένα άπειρο και "αδιαφοροποίητο"σύμπαν,που δεν έχει θέση για ηθικές αξιολογήσεις και ενοποιήται σε τελευταία ανάλυση με την ταύτιση των συστατικών του και τη διατύπωση των πνευματικών νόμων.Αυτό το άπειρο σύμπαν είναι ο κόσμος μας.Σε μια εποχή όπου ο καταστροφικός διαχωρισμός επιστήμης και φιλοσοφίας εξακολουθεί να δεσπόζει,είναι χρήσιμο και διαφωτιστικό να μελετήσουμε το βιβλίο του Κουρέ.
(Περιγραφή από οπισθοφύλλο)

ΤΙΤΛΟΣ:ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΛΕΙΣΤΟ ΚΟΣΜΟ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΣΥΜΠΑΝ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟ'Υ'ΡΕ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:ΕΥΡΥΑΛΟΣ
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1989

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Κ.Γ.ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ-ΑΠΑΝΤΑ

Θα είμαστε πάλι μακριά από την πραγματικότητα,αν την Πρέβεζα θεωρούσαμε αιτία της αυτοκτονίας του,ενώ η μοιραία πόλη του Αμβρακικού,στάθηκε μόνο  αφορμή κι ευκαιρία για να οδηγήσει τ'οπλισμένο χέρι του πεισιθάνατου ποιητή μας στην καρδιά του.Αργά ή γρήγορα θάβρισκε μόνος του τη μόνη λύση που του απόμεινε σαν απολύτρωση πραγματική.Τον άκουγα συχνά να λέει πως άξιζε να ζει κανείς μονάχα για να κάνει κάτι στη ζωή του,κι'ύστερα να φύγει.Όταν λοιπόν θεώρησε την αποστολή του τελειωμένη και συμπληρωμένο το έργο του,το γεμάτο από την αποθαρρημένη νοσταλγία της χαμένης χαράς,το σφράγισε με την πορφυρή πληγή που άνοιξε στην καρδιά του.
(Απόσπασμα από τον πρόλογο,Χαριλάου Σακελλαρίδη)



ΤΙΤΛΟΣ:ΑΠΑΝΤΑ(ΕΜΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΠΕΖΑ)
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:Κ.Γ.ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:-
ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ:1938

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

ΦΟΡΕΜΑ ΖΩΟΥ

 Ο Δαρβίνος στον καιρό του ταξιδεύοντας ως φυσιοδίφης,μάλλον αδύνατου ιδιοσυγκρασίας(υπέφερε από εξαιρετικά επώδυνες και επίμονες κεφαλαλγίες),θαυμάζοντας τον φυσικό κόσμο ύφαινε ένα ένδυμα της ψυχής
 Εκεί που περιγράφει ένα είδος χταπόδι των νήσων του Πράσινου Ακρωτηρίου,εκδηλώνει σαφώς έρωτα.
 "Πέρασα ώρες και ώρες" λέγει "μελετώντας τις συνήθειες του".
 Εκτός των όσων παρατηρεί για την προσαρμογή του χρωματισμού του προς το εκάστοτε περιβάλλον και τον τρόπο που μετακινήται αστραπηδόν,χάρις στα μακρυά του πλοκάμια και πάει και χώνεται μαζί με τ'άλλα του γένους του στις γεμάτες θάλασσα λακούβες,που εγκαταλείπει η παλιρρο'ι΄κή κίνηση του Ωκεανού,αναφέροντας πως κρυμμένο σε μια ρωγμή,τον σκόπευε πιτσιλώντας τον,χάρις σε ειδικό σύστημα σιφονίου.
 Ομιλεί με αγάπη.
Η διαπίστωση αυτή οδηγεί σε σκέψεις,που μας επιτρέπουν να καταλάβουμε,ότι ο άνθρωπος,θραύοντας τις πύλες της θανατερής ατομικής μοναξιάς του,είναι δυνατό να ντυθεί φόρεμα ζώου.
 Δεν μας ενδιαφέρει καθόλου,αν καταγόμεθα ή όχι από τους πιθήκους.
  Πλάσματα και εκείνα τα ζώα,όπως και ο άνθρωπος,αμαρτωλά.
 Το σημαντικό είναι να κατανοήσουμε ότι άπασα η κτίση των φυσικώς ορατών προσβλέπει τον κεκοσμημένο νυμφώνα του Σωτήρος.
  Αλλά θνητή η πλάση στερείται ενδύματος ίνα εισέλθη εν αυτώ.
(Ν.Γ.ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ,ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 100 ΗΜΕΡΩΝ)

ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παραλία Ασπροπύργου,σε μια θαυμάσια φθινοπωρινή λιακάδα  Για μένα, ότι φέρει την υπογραφή μου ισοδυναμεί με απόδειξη  ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟ...